— Kristiansand som den desidert største turistmagneten og innfallsporten fra Europa, ble lenge fullstendig neglisjert av Visit Sørlandet. Jeg hadde inntrykk av at den regionale reiselivsorganisasjonen lenge var mer opptatt av å markedsføre havfiske i Farsund og fjellvann i indre bygde overfor tyske turister, enn å presentere de virkelig store turistmålene som vi har i Kristiansand, sier Hans Otto Lund som var styreleder i Visit Kristiansand som ble avviklet.

Hans Otto Lund som også er Høyres gruppeleder i Kristiansand bystyre er ikke imponert over den innsatsen Visit Sørlandet har gjort for å markedsføre og selge Kristiansand. Han hevder kommunen nok en gang står med lua i hånda, og etterlyser en mer aktiv rolle når det gjelder å selge kurs- og konferanser i Kristiansand.

— Vi får se om det blir noen endringer etter at vi over sommeren får behandlet Strategisk næringsplan for Kristiansandsregionen, der også reiselivet inngår, sier Lund.

Tidligere turistsjef Randi Haukom i Kristiansand er i dag rådgiver ved turistinformasjon som er lagt inn under kommunens servicekontor. Hun synes det er betenkelig at Norges sommerferieby nr. 1 ikke har sin egen reiselivsorganisasjon. Hun viser til at både Mandal, Grimstad og Arendal har kommunale turistkontorer.

— Visit Sørlandet driver verken med markedsføring eller salg mot kurs- og konferansemarkedet, sier hun.

Scandic fornøyd

Direktør Håvard Solum ved byens største hotell, Scandic Bystranda, synes Visit Sørlandet har gjort en god jobb. Han trekker blant annet fram kampanjen «Barnas by», der Kristiansand markedsføres overfor barnefamilier. Selv om hotellet hans fikk en dårlig start på året med elendig belegg i januar, februar og mars, er Solum godt fornøyd med fortsettelsen. Juli ser blant annet ut til å bli bedre enn fjoråret.

Administrerende direktør Eindride Lauritzen ved Clarion Hotel Ernst sier at en aldri kan få for mye markedsføring av Kristiansand. Han sier han kan forstå Torbjørn Evenbyes bekymring over at byen ikke lengre har sin egen reiselivsorganisasjon, men på den andre side ser han fordelene ved at en større regional organisasjon kan blir mer effektiv.

- Tilbakeskritt

Styreleder Knut Dannevig mener at Visit Sørlandet har gjort mye for å markedsføre Kristiansand, og mener det ville være et tilbakskritt å etablere et lokalt reiselivsselskap igjen.

— Framover vil nok næringen måtte ta en større del av regningen for markedsføring og kampanjer, og da vil jeg tro de vil være interessert i år ha en mest effektiv og rasjonell drift, sier Dannevig.

Aust- og Vest-Agder fylkeskommuner eier sammen omtrent halvpartene av aksjene i Visit-Sørlandet. Kommunene og reiselivsnæringen i landsdelen eier rundt en fjerdedel hver.

Turistsjef Monica Lunøe Rand i Arendal sier gode løsninger for markedsføring og presentasjoner via sosiale medier er viktigere enn betjente turistkontorer, selv om altså hennes kommune også har det.