NY RUNDKJØRING: Krysset ved Hamresanden senter anses å være så trafikkfarlig at det bør bygges om til rundkjøring. Foto: Rambøll/ Blom Geomatics
HAR STOPPET UTBYGGING FØR: Jan Raustøl, her med de fire hestene som holder til på brorens gård, forteller at faren hans på 1950-tallet klarte å forhindre at landbrukseiendommen ble nedbygd med tomannsboliger i regi av Luftforsvaret. Foto: Vegard Damsgaard

KRISTIANSAND: — Jeg kan ikke skjønne at de bruker så mye ressurser på veien når trafikkgrunnlaget faller bort, uttaler Jan Raustøl til Fædrelandsvennen.

51-åringen eier sammen med sin bror 4,4 mål landbruksjord med utsikt over den landskjente sandstranden. 2,4 mål forsvinner til utvidelse av veien om kommune og veivesen får viljen sin.

— Det siste lille som er igjen av landbruksjord på Hamresanden vil de angripe med asfalt. Og det bare for å bygge en gang-/sykkelvei, fortviler Raustøl.

- Sørlandets dyreste

Han får støtte av Høyre-politiker Odd Nordmo, som var krystallklar i byutviklingsstyret torsdag:

— Det er galimatias å hive ut så mye offentlige penger på prosjektet. Det kommer til å bli Sørlandets dyreste gang-/sykkelvei, i et område som om få år bare vil ha lokaltrafikk, uttalte Nordmo.

Statens vegvesen skal bygge tre kilometer gang- og sykkelvei mellom Timeneskrysset (E 18) og en ny rundkjøring, 40 meter i diameter, ved Hamresanden senter. Flere grunneiere blir berørt, og prisen er stiv: 90 millioner kroner.

Samtidig er planarbeidet startet opp for firefeltsveien mellom E 18 og Kjevik flyplass, slik Fædrelandsvennen omtalte i forrige uke. Veien går via Hamrevann og har planlagt byggestart i 2018.

Etter dette blir veien forbi Hamresanden, som i dag har en døgntrafikk på 10.000 biler, å betrakte som en ren lokalvei.

— Når da bare 10 prosent av trafikken er tilbake har du lagt flatt dyrket mark og private eiendommer, for å få noe som ikke lenger er nødvendig, mente Odd Nordmo.

Han frykter at det å bruke 90 millioner på strekningen øker sjansen for at den nye Kjevik-veien får to felt i stedet for fire – at man ender opp med to halvgode løsninger. I stedet vil ordførerpartiet utsette saken til ny Kjevik-vei er avklart.

Forsvarer pengebruken

— Det er galimatias å utsette saken, det vil være livsfarlig for gående og syklende i området, svarte Hans Petter Horve fra Miljøpartiet De Grønne.

Horve støtter også kommuneadministrasjonen når den tar til orde for å flytte veitraseen 30-40 meter og dermed utvide friområdet ved stranden på bekostning av en rekke private eiendommer. Bare Venstre støttet ham, mens flertallet mener dagens strand er romslig nok.

Plan- og bygningssjefen føler seg slett ikke sikker på at ny Kjevik-vei kommer i 2018, og avviser at trafikken reduseres til rundt 1000 biler.

— I mange år vil det være behov for trafikksikkerhetstiltak langs denne veien. Effekten blir langsiktig, blant annet med tanke på nye boligområder som Lauvåsen, påpekte Gunnar Stavrum.

Etaten understreker at prosjektet kun omfatter trafikksikkerhetstiltak, så som gang-/sykkelvei, trafikksikkert kryss (rundkjøring) og stenging av avkjørsler – ikke tiltak for å heve standarden. Dette vil i fremtiden være hovedvei for gående og syklende fra Tveit til byen.

Med fem mot fire stemmer innstilte byutviklingsstyret på veialternativet der stranden ikke utvides, dermed synes utfallet åpent før saken behandles av bystyret om knappe tre uker. Prislappen er uansett den samme.