KRISTIANSAND: I en undersøkelse foretatt ved Vennesla Ungdomsskole blant ungdomsskoleelever svarer flere at "det er ikke så nøye hva jeg sier på internett. Det er jo ikke virkeligheten."

— Jeg synes det er alarmerende at refleksjonsnivået ikke er høyere, sier lærer Astrid Føreland, som har tatt undersøkelsen med seg inn i det nye nettprosjektet "Digital dannelse," der målet er å kartlegge barn og unges bruk av internett, og hjelpe dem til å innta en kritisk holdning til hva de foretar seg i dette nye mediet.

De aller fleste mobbesaker som havner på bordet hos sosiallærerne nå om dagen, har sin rot i mobbing og plaging på MSN og nettssamfunn som f.eks. Blink, sier hun.

— De unge holder nok maska i større grad enn vi tror, og tåler ubehagelige opplevelser uten å fortelle de voksne om det. De tror at det gjelder andre regler for kommunikasjon når man ikke ser hverandre, men det er ikke tilfelle, forteller Føreland.

Det er mye lettere å krangle på nett, og mange konflikter starter online, men ender ofte i det virkelige liv, med både overgrep og vold som en følge.

— Men du kan ikke si mer til folk på nett enn du kan ansikt til ansikt, og mange unge utnytter det faktum at de tror de er anonyme på nett, og tar seg derfor friheter i forhold til hva de kaller hverandre og sier til hverandre, sier Føreland, som nå skal undersøke tenåringers forhold til nett i en treårsperiode. Les mer om prosjektet her.

Her er noen av Microsofts råd til hvordan du bør veilede tenåringer i bruk av nett:

  • Lag en liste over husregler for Internett-bruk sammen med tenåringene. Dere bør ha med punkter om hvilke typer områder de ikke får besøke, tidsbruk på Internett og retningslinjer for Internett-kommunikasjon, som inkluderer kommunikasjon i chatterom.

  • Plasser Internett-tilkoblede datamaskiner åpenlyst, ikke på tenåringenes soverom.

  • Snakk med barna om aktivitetene og vennene deres på Internett på samme måte som du ville gjort med andre venner og aktiviteter. Snakk med tenåringene om direktemeldingslistene deres, og pass på at de ikke snakker med fremmede.

  • Få oversikt over filtreringsverktøy for Internett (som sperrefunksjonene til MSN Premium) for bruk i tillegg til - men ikke som erstatning for - foreldretilsyn.

  • Hold rede på hvilke chatterom eller oppslagstavler tenå ringene besøker, og hvem de snakker med på Internett. Oppmuntre dem til å bruke overvåkede chatterom, og insister på at de holder seg i fellesområdet i chatterommet.

  • Insister på at de aldri skal avtale å møtes ansikt til ansikt med en venn de har møtt på Internett.

  • Lær barna at de aldri skal oppgi personlige opplysninger uten din tillatelse når de bruker e-post, chatterom eller direktemeldinger, fyller ut registreringsskjemaer og personlige profiler eller melder seg på Internett-konkurranser.

  • Lær barna at de ikke skal laste ned programmer, musikk eller filer uten tillatelse fra deg. Hvis de deler filer eller henter tekst, bilder eller illustrasjoner fra Internett, kan det være i strid med lover om opphavsrett.

  • Oppmuntre tenåringene til å si fra til deg hvis noe eller noen på Internett gir dem en følelse av ubehag eller gjør dem redde. Bevar roen og minn barna på at de ikke vil havne i trø bbel hvis de sier fra til deg om noe. (Det er viktig at tenåringene ikke tror du vil nekte dem å bruke Internett.) Les mer om hvordan du kan forholde deg til overgripere på Internett og nettbøller.

  • Snakk med tenåringene om seksuelt orientert Internett-innhold og pornografi, og vis dem positive Internett-områder om helse og seksualitet.

  • Bidra til å beskytte dem mot søppelpost. Si til tenå ringene at de ikke skal oppgi e-postadresser på Internett eller svare på søppelpost, og at de skal bruke e-postfiltre.

  • Hold deg orientert om hvilke webområder tenåringene besø ker. Påse at barna ikke besøker sider med støtende innhold, og at de ikke legger ut personlige opplysninger eller bilder av seg selv.

  • Lær opp barna i ansvarlig og etisk atferd på Internett. De må ikke bruke Internett til å spre sladder eller til å mobbe eller true andre.

  • Påse at tenåringene spør deg før de utfører pengetransaksjoner på Internett. Dette inkluderer når de bestiller, kjøper eller selger noe.

  • Diskuter Internett-gambling og potensielle risikoer med tenå ringene. Minn dem på at det er ulovlig for dem å gamble på Internett.