KRISTIANSAND: Båten skulle gått fra Kristiansand klokken 17, men på grunn av sterk vind og høy sjø ble den innstilt.

— Vi måtte flytte alle over til Christian IV. Dermed gikk denne om lag tre kvarter for sent, klokken 20, sier linjedirektør i Color Line, Odd Grønberg, til fvn.no.

Må på hotell

Silvia Ana skulle etter planen hatt retur fra Hirtshals klokken 20.30. Her var det for mange passasjerer til at alle kunne bookes om til Christian IVs avgang klokken 01.15, noe som gjør at flere får en hotellovernatting i Danmark.

— Vi får ikke alle med opp. Resten er lagt inn på hoteller i Hirtshals, Hjørring og Skagen, sier Grønberg.

Linjedirektøren opplyser at Silvia Ana får problemer i bølger over 3,5 meter.

— Det ble vurdert til at passasjerene ikke ville få en behagelig tur. Vi skal ikke ha høyere bølger enn 3,5 meter med en hurtigbåt, sier han.

Katamaranen til Master Ferries gikk imidlertid som planlagt i den sterke vinden.

— Vi kjørte 20 minutter vestover, og dreide deretter mot Hanstholm. Vi fikk da vinden på tvers. Kapteinen om bord opplyste at det ikke var noen problemer i det hele tatt, sier markedsdirektør Svein Olaf Olsen, og opplyser at Master Ferries har en grense på 5 meters bølgehøyde.

Kjøpte ny billett

Etter det fvn.no kjenner til, var det flere passasjerer som ikke ville vente på Christian IV, og i stedet kjøpte ny billett over Skagerrak med Master Ferries. Det tar Grønberg i Color Line med stor ro.

— Vi forholder oss til de grenser vi har satt. De går på sikkerhet og komfort. Vi tror at folk flest setter pris på grensene, sier han.

Silvia Ana skal etter planen gå fra Kristiansand klokken 09 tirsdag morgen. Foreløpig er det usikkert om overfarten kan gjennomføres.

— Værmeldingen er litt usikker for morgendagen. Det ser ikke ut som det blir særlig bedring, men vi venter med avgjørelsen til i morgen tidlig, sier Grønberg.