En undersøkelse viser at jenter ofte får negative opplevelser av fysisk aktivitet i ungdomsskolen, og at de derfor prøver å unngå det. Hovedårsaken er at jenter opplever gutter som dominerende og svært opptatt av konkurranse.

Sjikanerte

Det er Høgskolen i Nesna som har utført undersøkelsen på oppdrag fra Nordland fylkeskommune. Bakgrunnen var at et prosjekt som ble gjennomført i 2003, viste at jenter ble mindre fysisk aktive i 8. og 9. klasse på ungdomsskolen.

Den nye undersøkelsen «Bare når jeg må» forteller at jenter i 10. klasse ofte føler seg undertrykte og til og med sjikanerte i mange situasjoner sammen med gutter. For å verne om sitt selvbilde trekker de seg ut av den fysiske aktiviteten i skolehverdagen. Undersøkelsen tar for seg den fysiske aktiviteten som foregår både i undervisningen og i skolegården.

Mer lek

Undersøkelsen foreslår også hva som kan gjøres hvis målet er å gi flest mulig jenter positive opplevelser med fysisk aktivitet i skolehverdagen.

Blant de viktigste hensynene er mindre konkurranse, og mer lekpreget aktivitet. Jentene ønsker seg også aktivitet i mindre grupper, og aktiviteter der gutter og jenter er delt opp i egne grupper.

Ny hverdag

– Resultatet er ikke overraskende. Om hele befolkningen skal bli mer aktiv, må vi begynne i skolen og skolegården, sier fylkesråd Heidi Kristin Sæthre i Nordland til NTB.

Hun sier at selv om ikke fylkeskommunen driver grunnskoler, har de likevel god anledning til å påvirke også denne skolehverdagen. Fylkeskommunen fordeler spillemidler, og bevilger penger til idrett og nærmiljøanlegg.

– Ni av ti brukere av ballbinger er gutter, viser en tidligere undersøkelse. Vi skal revurdere lista over anlegg som skal prioriteres i denne fylkeskommunen. Her må vi erkjenne at vi har en jobb å gjøre, sier hun.