KRISTIANSAND: De første kakemennene kom på markedet i slutten av september. Julemarsipanen lot ikke vente på seg og fant veien til butikkhyllene kort tid etter.

I rute

Hos matbutikken Meny på Grim har de tilbudt kundene julemarsipan i snart en uke. Daglig leder Thomas Schie kan fortelle at responsen så langt har vært god. Og julen kommer ifølge ham ikke tidligere i år enn andre år. Julen er i rute og kundene ønsker julevarene velkommen.

— Det går jevnt og trutt hele tiden og kundene etterspør juleproduktene. Vi merker også konkurranse fra andre butikker på å ha varene i butikken.

Kakemennene har vært i butikk siden slutten av september og salg av julemarsipanen startet allerede første uken i oktober.

— Det er derfor vi må hive oss på. Når andre butikker tilbyr, må vi også. Vi ville ha tapt salg hvis vi ikke hadde hatt varene inne, påpeker han.

Schie er med andre ord ikke alene om å tilby varene på denne tiden av året.

Julesalget tar av

Men selv om salget går godt nå, er det først om et par uker at salget virkelig tar av. Og flere juleprodukter er ventet inn i samme periode som salget tar av.

— Akkurat nå tilbyr vi kakemenn, marsipanpølser og marsipanposer, men vi venter inn større ting. Etterhvert får vi julebrus, marsipangriser og julegodt. Konfekter og kalendere kommer først litt senere.

Men selv om Schie kan fortelle om et behov fra kundenes side på juleproduktene er det over og ut med varene så fort julen ringer inn.

— For vår del så pleier vi nesten ikke å ha julevarer igjen når det er julaften. Vi selger noe i romjulen. Og dersom vi har noe igjen har vi salg på siste rest rett over nyttår.

Han forklarer at avsluttingen av salget har med en god styring av varemengden å gjøre. I tillegg til at folk flest begynner å bli mettet på varene.

— Folk er litt lei av varene etter jul, konstaterer han.

Viktig for kundene

Men selv om folk blir lei, er det viktige produkter forteller Schie. Både for butikk og kunder.

— Det blir kjedelig hvis man ikke får sesongproduktene i butikk. Det er like viktig som når man får grillprodukter feks. Mattilbudet blir mer spennende for kundene, så det er kjempeviktige produkter for både oss og dem, argumenterer Schie.

Er det sånn at du går rundt med litt julestemning på jobb nå som julen har kommet og lagt seg i butikkhyllene?

— Nei, svarer han kontant.

— Det kommer først når det nærmer seg jul. Så den har jeg ingen tro på at noen har fått ennå, sier han og ler.