SAMFERDSEL: Åpent brev til samferdselsminister Liv Signe Navarsete.Jeg ble valgt inn i Hidra kommunestyre, i nåværende Flekkefjord kommune, i 1952.Hidra kommune strevde da med å skaffe midler til veibygging. Jeg foreslo for kommunestyret at kommunen skulle låne 500.000 kroner for å forsere utbyggingen. Formannskapet syntes det var bra at ungdommen hadde vyer, men ville ikke være med å legge byrder på fremtiden. Det tok tjue år før de få kilometerne av veien ble ferdig til ferjeleie Launes, på Hidra.«Hidra Landfast» er navnet på tunnelprosjektet som er ferdig planlagt og skal forbinde Hidra med fastlandet, fra Launes til Kvellandstrand. Finansieringen av «Hidra Landfast» er beregnet med låneopptak og nedbetaling på 20 år. Pengene kommer fra statstilskuddet på ferjedrift over vanlige årsbudsjetter og bompenger. Mitt spørsmål til statsråden er: Hvorfor kan en ikke bruke samme prinsipp ved vanlig riksveiutbygging med lånemidler og avskriving over 20 år? Da kan en bruke de årlige veibevilgninger som finansiering til renter og avdrag. Veiprosjektene kunne da planlegges på lengre sikt, være mer forutsigbare, miljøvennlige, og materiell og ressurser kunne brukes mer rasjonelt Høsten 2006 åpnet statsråden den flotte veistrekningen på E 39, fra Lyngdal til Flekkefjord. Dessverre mangler den midtdeler. Det som står igjen på denne delen av Sørlandet er den dårlige traseen fra Lyngdal mot Mandal og Kristiansand. Hadde en brukt «Hidra Landfast»-prinsippet med lånemidler, kunne utbyggingen fortsatt i samme tempo, med samme ekspertise, materiell og maskiner. Planleggingen måtte naturligvis vært på plass.Gode veier er god investering for fremtiden. Det er jo fremtiden som skal bruke veien. Derfor skulle det være fullt forsvarlig å bruke lånemidler til veiutbygging.Sverre LarsenHidrasund