KRISTIANSAND: — Man flyr om dagen, og gjennomfører vedlikehold om natten. Slik er det i flybransjen, sier daglig leder Daniel Lundberg i Flynonstop. Fem dager i uken flyr de frem og tilbake til tre europeiske byer. Tirsdag og lørdag har flyet to rundturer.

Travel mandag

Mandag er den travleste dagen. Da letter flyet første gang fra Kjevik klokken 07.00 og lander i Berlin klokken 8.25. Etter 35 minutter på bakken reiser det tilbake til Kristiansand. Nå har kabinpersonellet og bakkemannskapet 45 minutter på å tømme flyet, fylle på drivstoff, frakte bagasje inn og ut og fylle på med passasjerer som skal til Palma på Mallorca.

I Palma er det 35 minutters bakketid før retur til Kristiansand og ny tur til London en drøy time senere. I London snur de på 35 minutter, før flyet reiser hjem igjen til Sørlandet for nattlig sjekk og vedlikehold.

— Denne dagen har vi 12,5 timers flytid. Det er normalt, sier Lundberg. Timene gjennomføres i løpet av et tidsrom på 16 timer og 25 minutter.

Snur på 25

Flynonstop og Denim Air, som gjennomfører flygingen for dem, har lagt opp til en gjennomsnittlig bakketid mellom ankomst og avgang på 35 minutter. Det er ti minutter mer enn for eksempel Norwegian.

— Vi har gitt oss selv litt bedre tid fordi vi ønsker noe mer spillerom siden vi er nye, sier Lundberg. Selskapets grunnlegger, Espen Hennig-Olsen sier at de i London fikk beskjed om at dette kunne gå raskere.

— Vi valgte å ta oss litt bedre tid i første omgang, sier Hennig-Olsen.

Informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker Nielsen, sier at de har en gjennomsnittlig "turnaround time" på 25 minutter.

— Det er viktig at flyet er så mye i lufta som mulig. Vi må utnytte kapasiteten hele tiden, sier Sandaker Nielsen.

God tid

Flyplassjef Thomas Langeland på Kjevik sier at bakketjenestene har blitt så effektive at enkelte fly snur på 20 minutter hos dem. Charterfly med opp mot 200 passasjerer kan tømmes og fylles igjen på 50 minutter.

— KLM flyer med Embraer 190, samme som Flynonstop bruker. De er på bakken i 40 minutter hos oss, og da har de god tid, sier Langeland.

Daniel Lundberg sier at de håper å utnytte kapasiteten til flyet de skal lease enda bedre. På tirsdag har de rom for å få inn nok en rute og en chartring.

— Vi jobber for å få en rute til, og sjekker ulike muligheter, sier Lundberg.