Forsikringsselskapet har anket dommen fra Lister tingrett der Bent Tønnesen ble tilkjent 11 millioner i erstatning. De mener erstatningsbeløpet ligger vesentlig høyere enn i andre, tilsvarende dommer.

— Trygg-Hansa har et ansvar for å sikre likebehandling i slike saker. Alle skal behandles så godt som mulig, men forsikringsselskapet har også et ansvar for likebehandling for alle i en lignende situasjon, sier Terje Marthinsen, Trygg-Hansas prosessfullmektig.

HARDT SKADET: Bent Tønnenesen havnet i rullestol etter ulykken ved Lenefjorden i 2006. I november ble han tilkjent 11 millioner i erstatning etter en dom i Lister tingrett. Her er han i retten sammen med sin advokat Christian Lundin. Foto: Kjetil Reite

Trygg-Hansa er forsikringsselskapet der traileren som kjørte inn i Bent Tønnesen var forsikret. Traileren tilhørte det svenske selskapet Andreasons Åkeri.

Skuffet

Bent Tønnesen havnet i rullestol etter ulykken, og mistet delvis taleevnen.

— Han er ikke overrasket over at de anker. Dette er en videreføring av den treneringen selskapet har drevet med, sier Linda Tønnesen, Bent Tønnesens kone.

Hun sier det både er slitsomt og skuffende at forsikringsselskapet ikke vil utbetale pengene Lister tingrett dømte dem til å betale.

— Det er et menneskeliv som er ødelagt. Hvor mye skal et menneske gjennom for å få det han har krav på, sier Linda Tønnesen.

Bent Tønnesens advokat, Christian Lundin, går også hardt ut mot forsikringsselskapet.

— Tønnesen burde vært skånet for ytterligere runder i rettsapparatet, men dette føyer seg inn i virkemidler selskapet bruker for å få han til å gi opp og for å unndra seg sitt ansvar, sier Lundin.

Lang kamp

Den polske sjåføren som på blankslitte dekk kjørte inn i Tønnesens bil, ble i 2007 dømt til en bot på 100.000 kroner og 60 dager i fengsel. Men Tønnesen og forsikringsselskapet ble aldri enige om erstatningsbeløp, og dermed kom saken opp for Lister tingrett.

Der ble altså resultatet 11 millioner i erstatning. Forsikringsselskapet har allerede utbetalt deler av erstatningen. Det er de siste 6,6 millionene tvisten nå står om.

— Hvis den dommen hadde blitt stående, ville det ha skapt uklarheter. Da har Trygg-Hansa et ansvar for å bringe den videre. Vi har som mål å utbetale riktig sum i alle skadesaker, og at sakene blir løst så tidlig som mulig, sier Terje Marthinsen.

- Tønnesen opplever den lange tiden det tar som en belastning?

— Trygg-Hansa forstår selvsagt at det er belastning. Men selskapet forsøkte allerede i 2010 å få til en løsning, men da utsatte man behandlingen etter ønske fra Tønnesen.