LILLESAND: — Hvis du ser i forhold til folketallet er det nok folk i Høvåg som har fått aller mest ut av ATP-prosjektet i Kristiansand-regionen, sa ordfører Arne Thomassen (H) i sin tale, under den offisielle åpningen av ny gang- og sykkelvei i Høvåg.

De om lag 1000 innbyggerne, som bor i tilknytning til fylkesvei 401, kan nå benytte 1,8 kilometer med helt ny gang- og sykkelvei mellom Høvågkrysset og Indre Årsnes.

- BRUK BEINA: Øystein Holvik oppfordret skolebarna i Høvåg til å gå eller sykle, når de skal på skolen eller fritidsaktiviteter. Foto: Hans Jacob Brekke

BomfinansiertUtbyggingen har kostet 17 millioner kroner, og er finansiert av bompenger fra Kristiansand gjennom ATP-samarbeidet (Areal-, og transportplansamabeid mellom kommunene i Kristiansandsregionen).

Prosjektet i Høvåg er den tredje lengste gang— sykkelveien som er bygd i regionen de fire siste årene.

— Dette er en fantastisk stor dag, sa Thomassen. Før han klippet snora og innviet gangveien.

ÅPNET: Den nye gang- og sykkelveien i Høvåg er 1,8 kilometer lang og har kostet 17 millioner kroner. Foto: Hans Jacob Brekke

— Viktig tiltakOrdføreren forteller at da han ble ordfører for ni år siden, fikk han mange henvendelser om trafikksikringstiltak på denne strekningen.

— Dette er et veldig viktig tiltak for alle som bor her ute. Nå kan de ferdes trygt langs veien og det binder sammen bygda på en ny måte, sier Thomassen.

Rundt 100 elever fra Høvåg skole var med på åpningen. Øystein Holvik i ATP-sekretariatet oppfordret elevene til å benytte gangveien flittig.

— Nå må ikke dere mase på mamma og pappa om å kjøre dere til skolen og aktiviteter. Og så kan dere fortelle dem at de ikke trenger å ta bilen hver gang de skal på butikken, formanet Holvik.

FORNØYD: - Dette er et viktig tiltak for å gjøre skoleveien tryggere i Høvåg, sa ordfører Arne Thomassen under sin tale ved åpningen av gang- og sykkelvei i Høvåg. Foto: Hans Jacob Brekke

Naudesundbrua gjenstårDet har tatt åtte måneder å bygge gang— og sykkelveien. I tillegg til selve gangveien har prosjektet også omfattet nytt veilysanlegg, overvannsanlegg, fire busslommer, omlegging av høyspentledninger og kommunalt vann og avløp-anlegg på en del av strekningen.

Over Naudesund må imidlertid de myke trafikantene ut i veibanen. Naudesundbrua ville ikke tålt belastningen hvis det hadde blitt hengt på en gangbro. I stedet er hastigheten redusert fra 60 km/t til 30 km/t på broa.

— Å få bygget ny gang- og sykkelbro her må vi jobbe videre med. Men det ligger nok langt fram i tid, sier Arne Thomassen.