Se grafikk over tyveriene på landsbasis nederst i artikkelen.

Så langt i år er 411 båter og 858 båtmotorer etterlyst i Norge. Tross iherdig innsats fra flere instanser ser 2011 ut til å bli like ille som fjoråret.

Om utviklingen så langt i år fortsetter, vil status for 2011 bli temmelig lik 2010, da 1.097 båtmotorer og 514 båter ble etterlyst. Sjef for Havnepolitiet Roar Isaksen syns de ferske tallene fra Kripos er nedslående.

– Etter at båt— og motortyveriene har økt kraftig det siste tiåret har vi brukt mye tid og krefter på å bekjempe denne kriminaliteten. Det er et bredt samarbeid mellom mange aktører, men vi må få med oss båteierne og få i stand et obligatorisk register for båter og motorer, ellers blir dette som å slåss mot vindmøller, sier Isaksen til NTB.

150 motorer fortsatt på avveie i Agder

Omstendelig

Ifølge Isaksen er det organiserte bander, hovedsakelig fra Baltikum, som står bak flertallet av tyveriene.

– De er utrolig proffe, raske og velorganiserte. Vi har eksempler på at de slår til tidlig på natta og at båten eller motoren allerede morgenen etter er blitt beslaglagt av tollmyndigheter i Polen eller Tyskland. Vi blir kontaktet og spurt om dette kan være tjuvegods fra Norge. Det er da vi kunne trengt et skikkelig register. Slik det er nå bruker vi uforsvarlig mye av vår dyrekjøpte tid på det omstendelige arbeidet det er å spore opp eierne, sier Isaksen.

Av de etterlyste båtene og motorene i fjor ble henholdsvis 19 og 36 prosent funnet igjen. Så langt i år har 13 prosent av de etterlyste motorene blitt funnet, mens gjenfinnelsesprosenten for båtene er 32. ## Eksplosjon

Mens tyveriene av båter har holdt seg ganske stabilt de siste 20 årene, har antall etterlyste båtmotorer eksplodert etter 2000. Da forsvant 86 båtmotorer. Nå er antallet mer enn tidoblet.

– Det var en jevn økning fram til toppåret 2009, da ble 1.266 motorer etterlyst. Av disse kom 201 til rette igjen. Vi ser at båter som ligger alene ved bøyer eller brygger er mest utsatt for tyveri, i likhet med båter ved marinaer uten lys, vakthold eller overvåkingsutstyr. Vi har også flere eksempler på at det slås til mot verksteder der motorer er inne til service, sier Isaksen.

Han påpeker at det er store geografiske forskjeller:

– Tradisjonelt har Agder, Vestfold, Østfold og Oslo hatt flest tyverier. De senere årene har vi sett en økning i Rogaland og Hordaland.

Mens flere av de mest rammede politidistriktene har hatt en nedgang siden i fjor, trekker Rogaland statistikken opp totalt. I løpet av årets ti første måneder har Rogaland hatt mer enn dobbelt så mange båtetterlysninger som i hele 2010, og en økning i antall etterlyste båtmotorer på over 50 prosent.

Tyverier fordelt på politidistrikter. Foto: Nyhetsgrafikk.no