KRISTIANSAND/HANSTHOLM: «Thy Ferries indstiller midlertidigt driften af Hanstholm – Kristiansand ruten. Med beklagelse må vi meddele, at ejeren af skibet Victoria har tilkendegivet, at de ikke ønsker at imødekomme de skærpede krav fra 3F, da de har en opfattelse af, at de allerede overholder gældende aftaler med ITF London på området», skriver ledelsen i Thy Ferries Cargo AS på selskapets hjemmeside.

Tidligere denne uken skrev fvn.no at det ukrainske selskapet, som seiler for Thy Ferries, truet med å stanse seilingene dersom det ikke ble enighet om lønn. Selskapet har utstyrt ferja med mannskap og leid ut sine tjenester til Thy Ferries.

Bakgrunnen var en konflikt om mannskapenes arbeidsforhold. Den danske sjømannsorganisasjonen 3 F har krevd at mannskapet skal få en betaling på 20.000 kroner i måneden og ikke 9.000 som i dag.

Thy Ferries avviste kravet noe som førte til at den danske fagforeninger varslet aksjoner. Den danske sjømannsorganisasjonen 3 F hevder at det danske mannskapet om bord på Victoria VI ikke har fått lønn på fire måneder.

Ifølge den danske avisen Nordjyske har fraktmengden økt, og i pressemeldingen understreker Thy Ferries at stansen er midlertidig.

Innehaver av Hastholm Containertransport AS, Jens H. Pedersen, mener ferjeruten har livets rett. Hans firma har benyttet ferjen mye.

– Vi har behov for ferjen. Det er utrolig ergerlig at vi er der hvor vi er nå. Det er helt avgjørende at lastebilfirmaene har en viss sikkerhet for at ferjen seiler, sier Jens H. Pedersen.

Pedersen er også leder for Hanstholm Havneforum. Han håper at Thy Ferries klarer å skaffe nok en ferjeoperatør, men tviler på at selskapet lykkes.

– Det blir ikke lettere neste gang, sier Pedersen.

I midten av mars gikk Thy Ferries datterselskap konkurs da selskapet ikke klarte å betale gjelden. Thy Ferries Cargo AS startet i januar ruten Kristiansand – Hanstholm med skipet MS Clare.

Konkursen annullerte leieavtalen med eieren av MS Clare. Eieren Express Shipping følte seg ført bak lyset. De mente ferjeselskapet seilte fra regningene ved å slå Thy Ferries Cargo konkurs for så å opprette det nye TF Cargo med frisk kapital.

Ledelsen i Thy Ferries har hele tiden gjort seg uttilgjengelig for pressen og nektet å gi intervju om problemene.