KRISTIANSAND: Påtaleleder Nils Anders Grønås i Agder politidistrikt presiserer gjerne norsk lovs bestemmelser om vannscooterkjøring: I småbåtloven er all bruk av vannscooter forbudt — unntatt steder som har dispensasjon fra enkelte kommuner.

– Det norske forbudet gjelder fullt ut – også når det er snakk om vannscootere som i sin helhet er produsert i et EU/EØS-land, eller som er bearbeidet i et slikt land etter angitte vilkår, sier Grønås til fvn.no.

– Men regelverket er vanskelig, fortsetter han.

ESA, Eftas overvåkingsorgan, har i flere år hatt til vurdering om norsk lovgivning på området er i tråd med reglene som gjelder innenfor EU/EØS.

– Vi venter – og venter fremdeles på avgjørelsen, sier påtaleleder Nils Anders Grønås i Agder politidistrikt til fvn.no om ESA-behandlingen.

Etterforskes

I mellomtiden kommer politiet på Sørlandet til å behandle vannscooterkjøring gjennom sommeren som de har gjort tidligere år. Det vil si at alle tilfeller etterforskes fullt ut. Men er scooteren produsert helt eller delvis innenfor EU/EØS, utsettes straffeforfølgelsen til ESA har vurdert saken ferdig. Personer som har kjørt en scooter produsert utenfor EU-området, får et forelegg der og da.

– De kan også påtales for andre forhold enn forbudet i småbåtloven, slik som fart. Slike overtredelser vil vi alltid gripe fatt i, sier Grønås.

Dét ville for eksempel blitt tilfellet for førerne som kjørte slalåm rundt en gruppe padlere i femknopssonen ved Tømmerstø , sier han - uavhengig av opphavet til vannscooterne. Samtidig vedgår han at mange slipper unna:

– Oppdagelsesrisikoen er liten. Det må en kunne si. Men vi reagerer vi strengt på tilfellene vi kommer over. Førerne ilegges normalt høye bøter, sier påtalelederen til fvn.no.

På høring

I juni gikk fristen ut for høringen om endringer av vannscooter-reglene i Miljøverndepartementet.

– Den nye forskriften skal si noe om hvilke tilfeller kommunene kan gi dipensasjon i. Hensikten er å gjøre regelverket klare for kommunen. Det skal klart fremgå hvor de kan dispensere - og hvor de ikke kan, sier Grønås.

Han presiserer at i dag er det ytterst få Agder-kommuner som tilbyr steder der det er lovlig å kjøre vannscooter.