KRISTIANSAND: Årsaken er den harde rush-trafikken på Riksvei 456 — Vågsbygdveien - og det gjør ikke saken bedre at fartsgrensen er satt til 60 km/t. Da blir det langt mellom lukene som gjør det mulig å smette inn på eller ut av Svanedamsveien. Krysset Vågsbygdsveien-Svanedamsveien har hatt sine trafikkulykker. Der er ofte nære på-ulykker, forholdene kompliseres av gang- og sykkelveien langs riksveien.10 år gammel plan

  • En reguleringsplan som er nærmere 10 år gammel beskriver en parallellvei på 550 meter fra Svanedamsveien til rundkjøringen ved Fiskåbekken. Den er kostnadsberegnet til fire millioner kroner. Pengene er problemet, denne parallellveien er prioritert med byggestart i 2002, sier Per Kjelsaas, leder for Kristiansand kommunes vei- og prosjektavdeling.- Jeg var borti denne saken for halvannet år siden da vi arbeidet med utkjørselen til Vågsbygdveien fra Elkem A/S og Einar Torjesen A/S. Det er snakk om en kommunal vei mellom Svanedamsveien og rundkjøringen ved Fiskå, det er altså kommunen som må være økonomisk lokomotiv her. Krysset Vågsbygdveien/Svanedamsveien er et ømt punkt når det gjelder trafikksikkerheten i rushtiden. Gang- og sykkeltrafikken langs riksveien gjør forholdene enda vanskeligere, sier vegsjef Andreas Setsaa ved Vest-Agder vegkontor.Ingen garanti

At parallellveien er prioritert med byggestart i 2002, er ingen garanti for at den virkelig vil bli bygd da. Kommunen må først ha en forhandlingsrunde med bedriftene langs veien om økonomien, og så kommer spørsmålet om grunnerverv.Per Kjelsaas peker på at de opprinnelige planer tar for seg Vågsbygdveien som motorvei. Det innebærer at reguleringsplanen må justeres. Parallellveien må blant annet trekkes lengre vekk fra riksveien sør for Eskefabrikken.En million fra staten

Staten vil bidra med én million kroner til veien, det mener avdelingsleder Kjelsaas er for lite. Staten burde betale halvparten av utgiftene fordi Vågsbygdveien er riksvei, og Statens vegvesen vil profitere betydelig sikkerhetsmessig på at parallellveien blir bygd. Den vil bety økt sikkerhet både for bilistene, syklistene og fotgjengerne. Det er ikke minst syklistene som vil få en tryggere tilværelse. Utkjørselen fra Blå Kors og fra Eskefabrikken vil bli sperret og flyttet til parallellveien, det betyr også økt trygghet for trafikken på riksveien.Vegkontoret forutsetter kjøreforbud fra Vågsbygdveien inn i Svanedamsveien. I motsatt retning blir det bare mulig å svinge til høyre.