OSLO:— Når Agder nå ligger an til å få redusert statsbevilgningene til veiformål, sammenliknet med det som ligger i gjeldende planer, så er Sørlandet i samme situasjon som resten av landet. Landsdelen er ikke utsatt for noen mer hårdhendt behandling enn noen annen del av landet, sier veidirektør Olav Søfteland til Fædrelandsvennen.Forslaget til nasjonal transportplan for 2002-2011 ble lagt fram under en pressekonferanse i Oslo i går. Forslaget er basert på stramme økonomiske rammer gitt av regjeringen. Utgangspunktet for planleggingen fremover er basert på veibudsjettet for 1999.Totalt har veivesenet 35,5 milliarder kroner til nyinvesteringer i veiformål i perioden 2002-2011. Det er seks milliarder mindre enn det som ligger i investeringsrammen for perioden 1998-2007. Og sammenliknet med perioden 1990-93 er nivået for 2002-2011 redusert med 17 milliarder. Dermed har man heller ikke mulighet for å komme så langt som ønsket var i den tiårsperioden det nå planlegges for.Samtidig som bevilgningene er redusert, legges det opp til økte inntekter, bidrag til veibygging, fra bompengeinnkreving. På landsbasis er det antatt halet inn i alt 13 milliarder på dette.I forslaget til Nasjonal transportplan 2002-2011 heter det at det langsiktige mål er motorvei på hele strekningen mellom Oslo og Kristiansand og videre fram til Mandal. På etappene Oslo-Brevik og Arendal-Kristiansand er det langsiktige mål fire felt.Utbyggingen av E 18 gjennom Aust-Agder er beregnet å koste mellom 2300 og 5000 millioner kroner, avhengig av graden av firefelts-løsninger. I forslaget til transportplan blir det antydet en bevilgning på 360 millioner for hele perioden 2002-2011.Men i tillegg kommer bompengene, som for E 18 i Aust-Agder er foreslått til 60 prosent. Med den forutsetningen kan Brokelandsheia-Vinterkjær være bygd i første fireårsperiode (2002-2005) og etappen Kjærlingland-Dyreparken i siste del av tiårsperioden.Raskere fremdrift enn dette er avhengig av enten høyere bompengeandel eller at bompengeselskapet forskutterer statens andel, heter det i planforslaget. Dersom det ikke blir tilslutning til bompengefinansiering, vil den foreslåtte bevilgning bare gi rom for bygging av etappen Brokelandsheia-Vinterkjær i tiårsperioden.Når det gjelder ny vei over Kvinesheia heter det at dette prosjektet forutsettes startet opp i løpet av første fireårsperiode (2002-2005). Prosjektet forutsettes fullført i siste del av perioden (dvs. en gang i løpet av 2006-2011). Prosjektet er kostnadsregnet til 840 millioner, og i forslaget til transportplan er det lagt til grunn at bompenger skal bidra med 100 millioner.- Med de stramme rammer som er gitt blir bompengeinnkreving er helt avgjørende forutsetning for å få en viss fortgang i ulike veiprosjekter, sier Olav Søfteland til Fædrelandsvennen. De distrikter som sier nei til bom, vil med andre ord oppleve at det kommer til å ta atskillig lengre tid å få realisert veiutbyggingen.Det som er sagt i transportplanen om E 18 gjennom Aust-Agder, illustrerer dette, slik som omtalt i to avsnitt ovenfor.Samtidig gjør veidirektøren det klart at også bompengeprosjekter må vurderes ut fra sin kost-/nytteverdi. Dette kravet blir innført for å hindre at noen liksom sniker i køen.- Også bompengeveiene må være samfunnsøkonomisk lønnsomme ut fra nøyaktig de samme kriterier som gjelder for et hvilket som helst annet veiprosjekt, sier han.-