KRISTIANSAND: — Noen land på kontinentet koster det en del penger å kjøre gjennom, og det er det viktig å være obs på. Frankrike er et av landene hvor det virkelig er dyrt. Kjører du fra nord til sør i landet på motorveiene blir regningen til bompenger alene på cirka 1200 kroner, sier Egil Otter i NAF til Fædrelandsvennen. Kan slippe bommene

I bytte for de 1200 kronene gjennom Frankrike får du til gjengjeld veier av topp standard og vanligvis ikke for trafikkerte heller.- I Frankrike betales det for distansen som tilbakelegges på motorveiene. De lokale bruker disse veiene i mindre grad, og de er veldig fremkommelige og flotte. 1200 kroner er imidlertid en del penger, og ved å styre unna disse motorveiene slipper man også unna bomavgiftene. Den enkelte bilist må velge selv hva som er viktigst, men som transportetapper er det ingen tvil om at motorveiene er meget effektive, sier Otter.Prinsippet for Frankrike gjelder mange av landene i Europa som innkrever bompenger; motorveiene koster, men holder høy kvalitet og er effektive, mens veiene rundt er fritatt for bompenger.I noen land kan det imidlertid være minimal forskjell mellom veier med betaling og de uten.- Nedover langs den spanske kysten ved Middelhavet er det bommer, og det koster relativt mye penger å bruke veiene. Til tross for at de går langs kysten er veiene de fleste steder trukket noen mil inn i landet og det er lite å se. Velger du heller innenlandsveiene inn mot Madrid på vei sørover i Spania slipper du unna bompenger og det er også nesten like effektivt, poengterer Otter. Årsavgift i Sveits

NAFs informasjonssjef drar også kjapt gjennom bomstatusen for flere av de aktuelle ferielandene som norske bilturister ynder å farte i.- Gjennom Danmark og Tyskland går det greit, for der er det bomfritt. I Østerrike har de et ukeskort som varer i ti dager! Kortet koster opp mot et par hundrelapper. I Sveits må alle betale årsavgift for å benytte motorveiene. Noen få veier er unntatt, men regn med å punge ut rundt 170 kroner i årsavgift. I Italia er det kostbart å benytte de flotteste motorveiene. Veiene er privateide og bilister betaler for distanse. Avgiften kan komme opp mot forholdene i Frankrike om man kjører nok. Tsjekkia praktiserer salg av ukekort, men det koster ikke mer enn et par tiere, sier Otter. christian.stavik@fedrelandsvennen.no