KRISTIANSAND: — Ja jeg ser absolutt sammenhengen mellom ventetiden og den økte strykprosenten. Jeg er ikke overrasket over at tallet er så høyt, mener Stein Aslak Isaksen, kjørelærer hos UFO Trafikkskole i Kristiansand.- Det at køen er så lang skaper et problem for oss, for vi vet ikke når vi kan bestille time til eleven. Og hvis eleven blir klar for oppkjøring tidlig, så vet vi ikke om han eller hun klarer å vedlikeholde det fram til de får oppkjøring.Alf Yngve Bjørnstøl, daglig leder i UFO Trafikkskole, er enig med Isaksen.- Det er alt for lang ventetid, 7-8 uker er uakseptabelt. Når elevene er ferdige, må de ha oppfriskningstimer før de kan kjøre opp fordi det har gått så lang tid imellom. Det gjør at det blir enda dyrere for elevene. Og hvis de stryker, må de vente enda 7-8 uker før de kan prøve igjen, forteller han.- Det ene fører det andre med seg, og elevene havner i en slags ond sirkel. Jo lengre de må vente, desto større er sjansen for at de stryker. Da må de vente enda lenger, og slik fortsetter det, forklarer Bjørnstøl. Dårlige kunnskaper

Marit Vetås, seksjonsleder for trafikkseksjonen ved Kristiansand Trafikkstasjon, er ikke enig med Isaksen og Bjørnstøl.- Nei, hvorfor skulle det at strykprosenten har gått opp ha sammenheng med køene, spør hun.- Kjørekunnskapene skal holde hele livet, og det at de må vente to måneder bør ikke spille noen rolle. Faktum er at kvaliteten på elevene er dårligere, vi ser at mange stryker på de grunnleggende kunnskapene. Da må kunnskapene være for dårlige, mener hun.Det går ikke Isaksen med på.- Nei, der motsier hun seg selv. Vi ser at de som for eksempel kjører opp på nytt etter promilledommer, stryker mye oftere enn de unge, så det er jeg ikke enig i. Og de som er unge, trenger å vedlikeholde kjøringen mer når de er helt nye. Det blir ikke det samme at de kjører med foreldrene hjemme, de blir ikke pirket på på samme måte som vi gjør, og som vi vet sensorene gjør. Derfor stryker de oftere, mener han.Også i Arendal merker de at de lange køene får konsekvenser.- Det går ut over de som skal ta førerkort på alle måter. Det blir jo selvsagt mye mer press på elevene. Dette er noe som har blitt verre og verre i løpet av det siste året. Vi har mange misfornøyde kunder, og vi må hele tiden prøve å forklare at det ikke er vår feil, men at det er trafikkstasjonen som har lang kø. Det er tøft for elevene å forholde seg til, mener Eva Nyquist i Arendal Trafikkskole. Enda lengre kø

Og i tiden fremover vil køene på Kristiansand Trafikkstasjon og Arendal Trafikkstasjon bli enda lengre. 1. juli legges nemlig Evje Trafikkstasjon ned, og de rundt 400 oppkjøringene stasjonen har, må legges til andre stasjoner. I tillegg vil tilbudet om oppkjøring i Lillesand og Risør forsvinne. Da må alle enten til Arendal eller Kristiansand for å ta førerkort.- Da håper jeg virkelig de får inn flere sensorer på trafikkstasjonen, slik at de kan møte etterspørselen. Det er de nødt til for å klare å holde tritt, mener Bjørnstøl.- Per i dag har vi ingen planer om utvidelse. Når strykprosenten er så høy, er det meningsløst å ansette flere sensorer. Det har vært mye snakk om pris, og ikke så mye om kvalitet. Hvis strykprosenten hadde vært 25 hadde vi hatt to uker kortere ventetid, mener Vetås.- Vi vet heller ikke hvor elevene som nå er på Evje Trafikkstasjon vil komme når stasjonen legges ned. Ansettelser er noe vi heller må revurdere når stasjonen er borte og vi ser hvor elevene går. Men kommer de til Kristiansand Trafikkstasjon vil det bli mer kø, vedgår hun.lene.gunvaldsen@fedrelandsvennen.no