Oslo (NTB): Inntil torsdag trengte du bare å ringe til Telenors automatiske kundeservice og taste inn telefonnummeret til den du vil vite noe om, for å finne ut hva andre skylder i telefonregning. Inne i systemet kunne du også velge om du ville utsette betalingen av andres telefonregning, eventuelt å få regningen oppdelt i flere avdrag.

Seniorrådgiver Gunnhild Helmers i Datatilsynet mener Telenor har brutt personopplysningsloven når hvem som helst kunne få tilgang til tjenesten.

– Når man skal ha en slik type automatisk utlevering av personopplysninger, må man sørge for at ikke andre enn de som har krav på opplysningene, får tak i dem. Det vil si at man må ha en eller annen form for sikringsmekanisme, sier hun til NRK.

Telenors informasjonssjef Atle Lessum bedyrer at telegiganten ikke ønsker misbruk av tjenesten.

– Vi har på en måte trodd, muligens i vår naivitet, at det ikke er veldig interessant for andre enn den kunden det gjelder. Men hvis det er tilfelle, og hvis dette er noe som Datatilsynet mener vi bør endre, så gjør vi selvfølgelig det, sier Lessum.

I løpet av torsdag vil Telenor innføre passord til tjenesten, for å hindre at andre får tilgang til opplysningene. (©NTB)