KRISTIANSAND: — Jeg skal flytte og skulle bare melde ifra til telefonleverandøren min, Tele2. Da fikk jeg beskjed om at jeg ble koplet fra 3. mars i år og nå var tilknyttet Telenor, sier Olsen.Han har ikke hatt noe ønske om å bytte leverandør og er bekymret for hvordan noe slikt kan skje uten hans viten.- Dette er noe som skjer, ganske ofte egentlig, heter det fra Tele2 Kundesenter.På spørsmål om hvordan slike ting kan skje, svares det;- Selgere kan ringe og høre om folk vil bytte leverandør. Selv om kunden sier nei, kan selgeren registrere salg, og dermed blir kunden flyttet over. Alternativet er at folk selv bytter leverandør på Internett. Er man inne på andre leverandørers sider, og ikke er så trygg på Internett, er det lett å trykke feil, og da altså bytte leverandør, hevder Tele2 Kundesenter.Men Olsen stiller seg uforstående til problemstillingen.- Ingen har ringt og spurt meg, ikke i år i hvert fall. Og jeg ønsket ikke å bytte, Tele2 er jo billigere enn Telenor, sier Olsen.Han har heller ikke rotet det til på Internett.- Jeg har ikke datamaskin engang, sier Olsen oppgitt.Han har ikke mottatt regning fra Telenor enda, men tror prislappen på ringinga kan bli atskillig dyrere enn ventet.- Det er forferdelig at slike ting kan skje bak ryggen på folk, sier han.Olsen karakteriserer hendelsen som merkverdig og synes kundene burde få beskjed når de bytter leverandør - uansett.- Ellers skjønner jo ikke folk det før regningen kommer, hvis de ikke selv sjekker det da, sier han.Olsen har nå byttet tilbake til Tele2, men bekymrer seg for at dette skal skje andre.- Jeg vil oppfordre andre om å sjekke om de virkelig har den leverandøren de vil ha, avslutter han.Telenor Kundesenter er stengt i helgen.maren.eriksen@fedrelandsvennen.no