KRISTIANSAND: — Ren flaks at ingen ble drept, sier trafikketterforsker Arild Sørensen ved Agder politidistrikt.Det var ved 01-tiden natt til søndag at to biler fra Vennesla forserte riksveien sørover mot Kristiansand i voldsom fart.Bilene kjørte ved siden av hverandre da ulykken skjedde.Like før en venstresving, kloss ved et 60-skilt om lag en kilometer nord for bomstasjonen, gikk det galt. Bilen sneiet inn i fjellkanten tre steder og slo flere kollbøtter før den ville ferden var over. Bremsespor på 25 meter og skrensespor på 105 meter forteller sitt om hastigheten.Bilen, en Opel Vectra 1988-modell, ble ført av en 22-åring fra Vennesla. Han var ennå ikke avhørt mandag.I bilen satt ytterligere en gutt og to jenter, alle rundt 20 år. Den ene jenta var bevisstløs da hun ble kjørt til sykehus. Mandag ble det meldt at jenta hadde pådratt seg rygg- og nakkeskader. Ifølge politiet ble den andre bilen, en BMW, ført av en 19-årig mann fra Vennesla. Han avviser at de to bilene kappkjørte, men bekrefter at hastigheten var høy.- Dersom målet var å komme først til byen, ville jeg ha vunnet. Min bil er nemlig mye sprekere, sier 19-åringen til Fædrelandsvennen. Han innrømmer at det gikk raskt, men tror ikke farten kan ha vært oppe i 180. Klistremerke

I BMWen var passasjerene tre jenter på 16, 17 og 19 år og en mann på 22 år. I bakruten er følgende budskap påklistret:«Forbikjøring hevnes».- Jeg kjørte forbi ham et par sletter tidligere. Jeg skjønte ingenting da jeg så ham ved siden av meg rett før en sving. Da bremset jeg hardere ned enn jeg noen gang har gjort. Jeg rett og slett panikkbremset, for å si det mildt, sier 19-åringen, som tidligere har kjørt utfor få meter lenger sør.Gutten og hans venner ble deretter vitner til ulykken.- Jeg tenkte at nå krasjer han. Vi så alt som skjedde, og etterpå var jentene i min bil temmelig i panikk. Selv var jeg litt skjelven, selv om det skal noe til, sier sjåføren av BMWen.Han legger til at bare sjåføren av Opelen brukte bilbelte.- I min bil hadde alle sele på, opplyser han.Gutten tror kameraten kan ha blitt provosert da han selv kjørte forbi få minutter tidligere.- Lykken har vært bedre enn forstanden. Disse ungdommene har satt både egne og andres liv i fare. Ren flaks gjorde at ingen kom imot og at bilen ikke traff fjellveggen med fronten. I så fall ville dette ha vært en dødsulykke, sier politiførstebetjent Arild Sørensen.Hvor stor hastigheten var da ulykken skjedde, visste ingen i går. Opp mot 200 km/t

En ungdom som var involvert i ulykken, skal ha fortalt venner om en fart på 180 til 200 kilometer i timen mens bilene kappkjørte sørover.Overingeniør Kåre Simonsen ved Kristiansand trafikkstasjon sier at det kan ta flere uker før det er mulig å si noe om hastigheten da ulykken skjedde.- Vi kombinerer en mengde formler for å kunne stipulere farten da ulykken skjedde. Viktigst er spor i veibanen. Hastigheten i forveien kan ha vært høyere, etter som føreren kan ha bremset ned uten å sette spor.Fungerende leder av trafikkavsnittet i Agder politidistrikt, Egil Leesland, bor selv i Vennesla og kjører strekningen på østsiden av Otra daglig.- Særlig i helgene er det mye grisekjøring på denne veistrekningen. Vi bør intensivere kontrollene, erkjenner han.