KRISTIANSAND: Mandag måtte NAF-senteret i Sørlandsparken slutte å gjennomføre EU-kontroller. Statens Vegvesen har nektet dem å utføre EU-kontrollene i et halvt år fremover.En viktig årsak til det skal være at en NAF-ansatt kontrollerte sin egen bil ved senterets verksted. Dette skal Statens Vegvesen se meget alvorlig på.Ingen i NAF-systemet vil kommentere saken overfor Fædrelandsvennen, ut over at det er en personalsak som håndteres i NAF-systemet sentralt.Vedkommende som gjennomførte kontrollen, skal ha vært regnet som kvalifisert, men hadde likevel ikke papirene i orden til å gjennomføre en slik EU-kontroll — og absolutt ikke på eget kjøretøy. Taper en halv million

Avdekkingen skjedde trolig i forbindelse med en bred gjennomgang av EU-kontrollene foretatt av Statens Vegvesen i Kristiansand.Stengningen av senteret vil medføre tapt omsetning på omkring en halv million kroner.Det var i vinter det brøt ut full krangel mellom NAF og Statens Vegvesen.Bakgrunnen var at Statens Vegvesen ikke ville godkjenne senteret i Sørlandsparken til å gjennomføre EU-kontroller. Årsaken var hovedsakelig at det ifølge Vegvesenets kontrollører var manglende kvalitetssystem.Manglene førte til at senteret til sammen var stengt i to måneder i løpet av vinteren og våren.NAF fikk gjenåpne senteret mens deres klage på stengningen ble behandlet, men fikk ikke fred.- Da vi startet med EU-kontroller igjen, satte Statens Vegvesen sine kontrollører inn et nytt kjør på oss. Det resulterte i intensiv etterkontroll av alle bilene som hadde vært hos oss, sier Arild Holm, Regionsjef i NAF til Fædrelandsvennen.- Ble det funnet noen feil i etterkontrollene?- Ja, kontrollørene har funnet ganske mange mangler på de bilene vi har hatt inne. Men vi har mottatt et brev i forbindelse med at vi må stenge, og manglene som er funnet er vi ikke umiddelbart enige i. Poenget er at det i slike kontroller ofte dukker opp ting som må behandles etter skjønn. Der opplever vi at Statens Vegvesen har vært veldig strenge, og det er slike feil det er snakk om. Praksisen blant kontrollørene mener vi er svært ulik rundt forbi, sier Holm.- Vi avdekket til dels store feil på 10 av 13 kontrollerte kjøretøyer, og det er uten skjønnsmessige feil, sier Terje Bekker, seksjonsleder kjøretøy i Statens Vegvesen i Vest-Agder. Lite samarbeidsvilje

NAFs regionsjef opplever forholdet til Statens Vegvesen som anstrengt.Torsdag før påske skulle partene møtes for å forsøke å bedre tonen seg imellom.Det ble ingen umiddelbar suksess.- Kontrollørene åpnet med å si at de var beordret til å møte opp og ikke selv helt kunne se vitsen. Det er ikke akkurat det jeg vil kalle samarbeidsvilje, forteller Holm oppgitt.- Det var nok jeg som sa det. Vi forholder oss til forvaltningsloven og dens retningslinjer for saksgang. Holm hadde kontaktet noen over oss i systemet, og deretter ble vi beordret til å møte, sier Bekker.NAF gjorde også et forsøk på å få kurset sine kontrollører til å komme på linje med folkene i Statens Vegvesen.- Vi forsøkte å leie dem inn slik at de kunne kurse våre ansatte. Vi ønsket på den måten at våre folk skulle få sjansen til å få vite hvordan de tenker, sier Holm.NAF trenger ikke vente med særlig stor spenning på svaret.- Det er ikke vår jobb. Vi har holdt to informasjonsmøter i år. Et i vest og et i Kristiansand med gjennomgang av regelverket. Jeg finner uttalelsen urimelig, sier Bekker.Holm mener at stasjonen blir urettferdig behandlet.- Det blir pirket utrolig mye borti tekster og formuleringer i kvalitetssystemet. Det som kontrollørene ikke kan forstå, er at når man driver nær 60 slike stasjoner, er det en fordel å samordne systemene for alle stedene. Det er litt enklere for en enkelt bilforretning å sette sammen den nødvendige ringpermen, sier Holm.- I samme møtet innrømmet NAFs kvalitetsleder sentralt at systemet ikke holdt våre mål. Han viste oss et nytt system som de jobber med, og det tar jeg som en innrømmelse av at dagens system er for dårlig, sier Bekker.Statens Vegvesen, som også utfører EU-kontroller, er i tillegg til å være kontrollør også en konkurrent.- Det føles jo urettferdig. De kontrollerer vel i tillegg seg selv, sier Holm.christian.stavik@fedrelandsvennen.no