POLITIKK | Regjeringen har som tidligere varslet foreslått å gjeninnføre el-avgift for næringsvirksomhet fra 1. juli i år. En leder i Fædrelandsvennen 22.mai, med henvisning til et oppslag med blant annet Trygg Trafikk i Dagsavisen, tegner et unødvendig dramatisk bilde av forslaget. Regjeringen har tross alt valgt en løsning som i hovedak viderefører det avgiftssystemet som vi hadde inntil nyttår. Som omtalt i budsjettdokumentene i fjor høst vil EFTAs overvåkningsorgan ESA trolig regne industriens tidligere fritak fra el-avgift som ulovlig offentlig støtte. For å redusere risikoen for et eventuelt tilbakebetalingskrav fra ESA, ble all næringsvirksomhet fritatt fra el-avgiften fra 1. januar 2004. For å dempe økningen i el-forbruket og fortsatt stimulere til overgang til alternative energikilder og vannbåren varme, varslet Regjeringen at vi ville komme tilbake i Revidert nasjonalbudsjett 2004 med et forslag til et nytt avgiftssystem med sikte på iverksettelse fra 1. juli 2004. Finansdepartementet sendte 19. desember 2003 to alternative forslag til el-avgiftssystem på høring. Den ene modellen var en forenklet versjon av det danske el-avgiftssystemet, den andre bygde på det svenske. Regjeringen notifiserte 5. april 2004 en ny el-avgiftsordning til ESA som er tilnærmet lik den ordningen som Sverige har vedtatt å innføre fra 1. juli 2004. Det har imidlertid ikke vært hensikten å vurdere nye fritak, og det er derfor heller ikke foreslått fritak for jernbanen slik det er i Sverige.NSB har i høringsrunden støttet en dansk modell hvor det er full el-avgift til oppvarming, belysning og nedkjøling og i stor grad fritak for øvrig. Med en slik modell ville NSB fått fritak for el-avgift for tog. Høringsrunden viste imidlertid at dersom el-avgiften skal legges om for næringsvirksomhet, foretrekker de fleste høringsinstansene en ordning som bygger på svensk modell. Med bakgrunn i høringsrunden har jeg forståelse for at NSB hadde ønsket en annen løsning, men vi har altså valgt å følge et flertall av høringsinstansene. Dette skyldes ikke minst at den svenske modellen ligner på det norske el-avgiftssystemet slik det var fram til 1. januar 2004, at den er ubyråkratisk og ikke minst har få avgrensningsproblemer. I denne prosessen har en prioritert å finne et system som er i tråd med EØS-avtalen. Hvis ordningen blir innført 1.juli i tråd med Regjeringens forslag, er det problematisk å se at dette vil skape nye store trafikale problemer, slik Trygg Trafikk hevder. Det Regjeringen har foreslått er i stor grad gjeninnføring av ordinær el-avgift som næringslivet, også jernbanen, betalte før årsskiftet. Det er heller ikke lett å se at konkurranseforholdet ellers mellom jernbanen og veitransport har endret seg særlig siden årsskiftet, og kritikken faller dermed på sin egen urimelighet. Per-Kristian Foss Finansminister