ABERDEEN/OSLO: Ferja med 881 personer om bord var på vei fra Newcastle til Kristiansand da det begynte å brenne i et rom mellom maskinrommene og etter hvert også i en skorstein ved 22.30-tiden fredag. Passasjerene ble kalt opp på dekk og en stor flernasjonal redningsoperasjon ble iverksatt med tanke på en mulig evakuering av ferja. Et par timer senere hadde imidlertid mannskapet greid å slukke brannen, og ved 03-tiden kunne ferja fortsette sin ferd mot Kristiansand med en av motorene i drift. Ferja vil ankomme Kristiansand tidligst ved 18-19-tiden lørdag kveld, opplyser administrerende direktør Morten Fure i DFDS Seaways til NTB lørdag morgen. Sjokkskadde Ingen personer skal ha blitt skadd under brannen. Kapteinen på skipet mente hele tiden å ha situasjonen under kontroll. Mannskapet er trent for en slik situasjon og kapteinen hevdet at det var nok brannslokkingsutstyr om bord i skipet.Kapteinen var hele tiden rolig og fattet, sier talsmann for den britiske kystvakten, Mark Clark, til NTB. Ifølge rederiet var stemningen blant passasjerene også rolig. Likevel skal tre til fire personer ha vært i sjokk etter den uhyggelige opplevelsen. De fikk hjelp av leger om bord. Natt til lørdag forsøkte DFDS å stable på beina et hjelpeapparat som skulle møte passasjerene når de ankommer Kristiansand lørdag kveld. Foruten mannskapet, var det 428 svenske, 246 britiske, 71 norske og 13 danske passasjerer om bord. Stor mobilisering Kapteinen på «Princess of Scandinavia» meldte først om brann i selve maskinrommet, noe som ifølge den britiske kystvakten kunne vært svært alvorlig.Vi snakket med kapteinen første gang klokken 21.50 (22.50 norsk tid). Han slo ikke alarm, men det gjorde vi, sier den britiske kystvaktens talsmann Mark Clark. Helikoptre ble tilkalt fra Norge, Sverige, Skottland og oljeplattformer i området. Det britiske flyvåpenet beskrev mobiliseringen som den største på svært lang tid. Ved en eventuell evakuering var det meningen at passasjerene skulle bli fraktet til oljeplattformer i nærheten. Men redningsmannskapene og kapteinen foretrakk at passasjerene ble om bord.Den beste livbåten for passasjerene om bord, er den båten de befinner seg i, sa den britiske kystvaktens talsmann til NTB da brannen var under kontroll. Slepebåt Etter at mannskapet hadde slukket brannen, slet de med å få maskinene i gang igjen. En slepebåt ble derfor sendt til området, men det viste seg ikke å være nødvendig. Mannskapet fikk fart i en av maskinene, og satte kursen mot Kristiansand. Ved 05-tiden lørdag morgen gikk «Princess of Scandinavia» fremdeles med bare en maskin. Det ble imidlertid gjort forsøk på å få i gang den andre motoren også. Mens helikoptrene kunne fly tilbake til fastlandet, ble et følgeskip ved passasjerskipets side i tilfelle det skulle få flere problemer med maskinene. NTB