Kristiansand: — Sørlandet har som region god grunn til å være fornøyd. Det er mange veiprosjekter over hele landet som slåss om midlene, og landsdelen kunne neppe regnet med å få signaler eller løfter om mer penger enn dette.Det sier regionveisjef Andreas Setsaa i Statens Vegvesen Sør.Selv om veiprosjektene er omtalt eller foreslått finansiert over statsbudsjettet og/eller bompenger, vil det bli en årlig kamp om pengene i budsjettarbeidet på Stortinget.De foreslåtte veiutbyggingene vil på forskjellige måter bidra til å øke fremkommeligheten og trafikksikkerheten på Sørlandet. Prosjektene vil både komme gjennomgangstrafikken og lokaltrafikken til gode.De største enkeltprosjektene som det er foreslått avsatt penger til eller på annen måte er omtalt er: Listerpakken til 1,6 milliarder kroner, riksvei 9 gjennom Setesdal (200 mill.), E 39 Gartnerløkka - Søgne (1,8 mrd.), Vågsbygdveien (675 mill.), E 18 Grimstad - Kristiansand (3 mrd.) og E 39 Vigeland - Osestad (250 mill.). I tillegg er det i regjeringens forslag til ny transportplan for 2006 til 2015 lagt inn 580 millioner kroner til øvrige riksveier i Vest-Agder og tilsvarende 480 millioner kroner til Aust-Agder. De to fylkeskommunene vil få avgjørende innflytelse på fordeling av disse pengene. Det betyr at det for eksempel blir opp til Aust-Agder fylkeskommune å bestemme om riksvei 45 Rotemo - Dalen (veien fra Valle til Dalen i Telemark) omsider skal få bedre standard. Pengene ikke bevilget

— Det er viktig å huske at det blir Stortinget som årlig må bevilge statens andel, samt godkjenne nye bompengeprosjekter. Når det gjelder bygging av ny E 39 fra Kristiansand til Søgne til tre milliarder kroner, så er disse pengene ikke konkret foreslått bevilget i transportplanforslaget, sier Andreas Setsaa.Listerpakken lengst vest er det veiprosjektet som uten sammenligning både vil forkorte kjøreavstanden og kjøretiden mest. Etter at utbyggingen står ferdig i 2007, vil det ikke ta mer enn 30 minutter å kjøre mellom hvilket som helst av kommunesentrene i Lyngdal, Farsund, Kvinesdal og Flekkefjord. E 39 blir 17 kilometer kortere enn i dag, og de beryktede svingene og bratte stigningene på Kvinesheia forsvinner helt.Prosjektet Vigeland - Osestad er planlagt i siste halvdel av perioden (2010 til 2015). En ny trasé vil erstatte en del av E 39, som i dag er både smal og svingete. Vinterstid er dette også en problemstrekning. Veimyndighetene håper denne utbyggingen skal redusere antall ulykker. Vil du lese mer? Se vår papirutgave.