vinje: På Edland i Vinje samlet vogntogeiere seg i synlig protest mot Statens vegvesen, som nå vil praktisere et 30-40 år gammelt lovforbud mot kjøring med vogntog høyere enn fire meter. Under stort oppbud fra så vel riksdekkende som regionale medier sto vogntogeierne klare til å ta imot kontrollørene fra Statens vegvesen.— Jeg vil ikke gjøre noe ulovlig, men bli stående her til de gir meg lov til å kjøre videre, sa vogntogeier Rune Pedersen fra Karmøy. Alternativet hans var å snu og kjøre en mer enn 60 mil lang omvei over Filefjell og Lærdalstunnelene for å komme fram til Karmøy med lasten fra Holmestrand.Den ruta vil gi ham 3000 kroner tur-retur i ekstrakostnader og bety en 63 mil lenger reiserute.- Med en investering på 1,2 millioner kroner i vogntoget, vil det bety kroken på døra, sier Pedersen.Også andre sjåfører mente at store deler av transportnæringen ville gå konkurs om Torild Skogsholm og Statens vegvesen nå vil praktisere høydebegrensingene. Store deler av det norske veinettet vil bli sperret for dem. Skylden får Vegdirektoratet, Samferdselsdepartementet og stortingspolitikere som har tillatt av kjøretøyene i Norge stadig har blitt større uten å bevilge penger til å ruste opp veinettet tilsvarende.- Vi gjør dette av hensyn til trafikksikkerheten over Haukeli. Vi har et forbud for kjøretøyer over fire meter. Slik er det. Disse vogntogene her må stå her til de snur, sa seksjonssjef Harald Torjussen ved Statens vegvesen i Øvre Telemark.Aldri før hadde kontrollørene fra veivesenet opplevd at vogntogene sto og ventet på dem, fullt opplyst av tv-reporternes lyskastere. De hadde ikke noe i mot det, de heller. Så ble det blest om saken, som viser at nå er det alvor.- Det vil bli kontroller over hele landet, sa distriktsvegsjef i Øvre Telemark, Trude Holter.- Skal dere stoppe Norge nå? ble det spurt.- Vi er ikke opptatt av å drepe trafikken over Haukeli, men er opptatt av sikkerheten, sa Holter.- Dette er veibyråkratene i Hordaland og Bergen og vegdirektørs Søftelands verk. De vil svekke Norges viktigste øst-vest forbindelse over Haukeli, tvinge trafikken over riksvei 7 Hardangervidda og til Eidfjord. Da får de større trafikkgrunnlag og nye argumenter for byggingen av Hardangerbrua, sa en sint lokalpolitiker, Halvor Midtveit (Ap) i Vinje.- Ja, men trafikksikkerheten da. De ligger midt i veien?- Det går det an å gjøre noe med. Vel, er tunnelene lave, men ved hjelp av nedsatt hastighet er mye gjort. Det går også an å skilte med «Lav tunnel». Det gjør de på Sørlandet på 4,10-tunnelene, var omkvedet bak trailersjåførene.