FLEKKEFJORD: — Etter alle alvorlige trafikkulykker setter vi rutinemessig i gang undersøkelser både av kjøretøy, vær og føreforhold. Det har vi også gjort etter de tre tragiske ulykkene i Gyland, men all den tid disse sakene er under etterforskning vil jeg foreløpig ikke si noe om hvor vidt strøingen var god nok eller ikke, sier distriktsveisjef Johan Mjaaland i Statens Vegvesen region sør.Han legger imidlertid til at han har full forståelse for lokalbefolkningens bekymringer etter at det lille bygdesamfunnet i Gyland de siste drøye tre ukene er blitt rammet av tre trafikkulykker som totalt har krevd fem menneskeliv. Ved alle ulykkene var det glatt på veien.- Jeg har ikke noe problem med å forstå bygdefolket, og de følelsesmessige reaksjonene som kommer. Dette er naturligvis ikke noen hyggelig sak for oss i veivesenet, og denne måneden har vært tragisk med tanke på trafikkulykker med dødelig utfall i Vest-Agder. Når det er sagt, må vi huske på at vi er i desember måned, og at det i Norge er vinter og svært varierende kjøreforhold som gjør det svært utfordrende for de som skal strø og brøyte, sier Mjaaland.Det var ikke saltet på noen av stedene hvor de tre ulykkene skjedde. Riksvei 466 er saltet fram til en kilometer før stedet hvor tre eldre mennesker mistet livet søndag ettermiddag, da bilen de kjørte havnet i en bekk. - Vi salter kun stamveiene, det vil si E 18 og E 39 gjennom fylket. I tillegg salter vi en enkelte høytrafikkerte veier i Kristiansand, oppover Setesdal og enkelte andre veier som har stor trafikk. Årsakene til at vi begrenser bruk av salt er både miljøhensyn og at det virker dårlig dersom det er ekstra kaldt, forklarer Mjaaland.Lensmann Asbjørn Skåland i Flekkefjord mener veiene i Gylands-området ikke var for dårlig strødd da ulykkene fant sted.- I disse tilfellene har været vært så skiftende at det har vært umulig å forutse. Dette er smale og svingete veier hvor det ofte blir glatt helt lokalt. Det blir for enkelt å skylde på dårlig strøing, forklarer Skåland.Agnar Klungland er rektor ved Gyland skole. Han kjenner lokalsamfunnet ut og inn. Klungland er kritisk til strøingen, men vil ikke legge noen skyld på de som strør.- De gjør bare det de får beskjed om. Det er systemet og rutinene jeg tror det bør gjøres noe med. For det er ikke imponerende strøing langs veien mellom Gyland og Flikka. Personlig har jeg en vond følelse av at pengene styrer, og at det er årsaken til den labre strøingen. Tidligere var det lokalfolk som strødde. Nå er det folk utenfra, noe som gjør at det blir en viss avstand, og som igjen fører til mer utrygghet, sier Klungland.Han legger ikke skjul på at det blir en spesiell jul i Gyland i år, etter at en jente fra bygda, og tre besteforeldre til barn i Gyland er drept i trafikken kort tid før høytiden.- Det virker ikke som om det er noen harme. Man føler imidlertid avmakt og maktesløshet overfor det som er skjedd, forklarer Agnar Klungland.Han mener veivesenet psykologisk sett hadde gjort lurt i å hive ut noe mer strøsand på veiene - nå kort tid etter ulykkene. Bare for å vise at de gjør noe.- Det ville gitt en psykologisk virkning som hadde gjort folk tryggere, tror jeg. Da ville folk sett at det blir gjort noe, i stedet for at man bare setter seg ned og utreder, sier Klungland.Riksvei 466 er hovedveien for arbeidsfolk i Sirdal og Gyland som skal til Flekkefjord. 600 mennesker bor i Gyland.tom.arild.stole@fedrelandsvennen.no