LILLESAND: — Snart setter vi kursen mot Skagen, sier Ove Friis forventningsfullt.Helt siden han som liten guttunge seilte rundt i sitt barndomsrike like ved København, har Friis drømt om å eie sin egen store motorseiler. For noen år siden kom han over en totalt utbrent båt på en søppelfylling i København. Kostet 20.000

— Dermed fikk jeg råd til å realisere drømmen. Sammen med barndomsvennen min, Rene Sobiecki, kjøpte jeg askehaugen for 20.000 kroner. Egentlig var det bare kjølen og deler av glassfiber-skroget som var intakt. Alt annet var gått tapt i en brann, forteller Friis.I dag, etter mange års slit, er askehaugen blitt forvandlet til en ekte prinsesse som er forsikret for 400.000 kroner. Og båtens navn kom helt av seg selv: - Det måtte bare bli «Askepot», smiler dansken, som har bodd i Lillesand siden 1980. Guttetur til Skagen

Den 35 fot store motorseileren har nå en mast på 12 meter, og om noen dager setter Friis og fem kamerater kursen mot Skagen i «Askepot».- Vi regner med å bruke 14-17 timer én vei. Det blir garantert en flott tur, slår Friis fast.At båten en gang skulle bli seilingsklar igjen, var det ingen som trodde da den lå utbrent på søppelfyllingen i København. Ifølge Friis ristet alle på hodet da han og kameraten tok fatt på båtoppbyggingen. - Selv er jeg tømrer og snekker, og kameraten min er verktøymaker, likevel var det ingen som hadde tro på at denne båten kunne komme på vannet igjen, smiler Friis. Familiebåt

De to kameratene gjorde imidlertid alle dystre spådommer til skamme, og etter tusenvis av arbeidstimer kunne de to ta med sine respektive fruer Kitter og Susanne på båttur.- Vi har fire barn, og venneparet vårt har to, og alle deler den samme båtinteressen. Også barnebarna elsker å være med oss på båtturer, så dette er blitt en riktig familiebåt, sier Friis.Den svidde lukta etter brannen er endelig borte nå, men ifølge Friis rev soteimen i nesen når man kom under dekk i lange tider etter brannen. - Det tok faktisk flere år før lukten forsvant, forteller han. Svensk båt

Det fulgte noen papirer med da Friis og kameraten kjøpte den utbrente båten. Han vet derfor at båten opprinnelig ble bygget i 1972, og at det er en svensk båt av typen «Rasmus 35». - Opprinnelig var hele båten i glassfiber, men vi har bygget båten i mahogni. Derfor er det bare selve kjølen og skroget som er av glassfiber nå, og båten ser ut som en trebåt når man ser den komme seilende, sier Friis, som storgleder seg til en høstlig seiltur over Skagerrak.