— Og vi var ikke pirkete på fartsgrensen, for å si det sånn, sier politioverbetjent Paul Magne Lunde i Utrykningspolitiet, som kan fortelle at ingen protesterte på politiets målinger da de ble tatt.

paul-magne-lunde468 Foto: Arkiv

Fartskontrollen ble gjort i vestgående retning i Fardalsbakken på E 39, altså av dem som kjørte fra Sørlandet mot Stavanger.

Fartsrekord i Fardalsbakken?

— Det var én som ble målt til 160 km/t?

Det lukter svidd av bilene når vi stopper dem.

— Ja, det var en danske som er bosatt i Norge. Det er definitivt noe av det raskeste vi har målt i Fardalsbakken. Og vi var som sagt ikke pirkete på fartsgrensen her. Han la seg helt flat. Aksepterte at det gikk for fort og sa han ikke hadde sett på spedometeret.

— Dobbelt så fort som fartsgrensa?

— Ja, det er ikke ofte en ser noen kjøre så mye over. Det hører heldigvis til sjeldenhetenene, sier Lunde.

Kjører så det lukter svidd

Siden veien sto ferdig har politiet hatt hyppige kontroller i to-felten på Fardal. Rekorden på én kontroll er 21 førerkortbeslag.

Følg FVN Mandal på Facebook!

— Kontrollen vi gjorde gikk fra klokken 15.00 til 20.00 søndag. 19 førerkortbeslag er nest flest beslag på en kontroll i bakken der, sier Lunde.

— Hvem er disse råkjørerne, er det noen grupper som skiller seg ut?- Nei, det er en lett blanding. De kvinennelige sjåførene har et helt greit innslag her, om en kan si det slik. De vi har stoppet er i alle aldersgrupper. Det er ingen som utpreger seg. Det er litt spesielt, faktisk. Det er heller ikke spesielt motorsterke biler vi stopper. Her er det også små, gamle biler. Opel corsaer, poloer. Det er sånn at noen av dem må trykke ganske godt på pedalene for å få den farta vi stopper dem i. Det lukter svidd av bilene når vi stopper dem. Brent olje eller noe. Slik det lukter når en har tatt ordentlig i, forteller Lunde.

Beryktet bakke

— Hva kan man gjøre med råkjøringen i bakken der?

— Vi er der med jevne mellomrom. Det kjøres uten tvil altfor fort. Det virker som om folk som kjører i en sammenhengende kø med biler, tror at de kommer seg raskere hjem. Men når man kjører i slike køer er det kun snakk om sekunder man sparer. Folk burde kanskje spørre seg hva de vil bruke de sekundene til når de kommer hjem, sier Lunde.

— Råkjøringen har pågått noen år nå?- En skulle nesten tro det er en slags psykologisk effekt. At noen bare må kjøre forbi når to-felten kommer, sier Lunde.

— Høres ut som om en fotoboks kunne være en god investering?

— Det kan jeg ikke kommentere. Men dette er altså en tre kilometer lang veistubb. Og for dem som "bare må forbi traileren foran" så skal jo det være unnagjort på de første hundre meterne. Vi står to kilometer inne på strekket. Og da burde de være kommet forbi, og har hatt muligheten til å legge seg inn igjen før de tusler videre, bemerker Lunde.

— Noe sier meg at vi kommer til å høre mer fra Fardalsbakken?- Vi kommer til å være der igjen. Det er helt sikkert, sier Lunde.