KRISTIANSAND: — Nå er alt oppe og går igjen, opplyser Anders Westgaard, telekommunikasjonsmontør for Sønnico, til Fædrelandsvennen ved 18-tiden.
Sammen med kollega Morten Bakken jobbet han onsdag kveld på spreng for å skjøte to fiberkabler som ble gravd over av en gravemaskin ved 11-tiden onsdag formiddag.
Trøbbel med Telenor-nettet
Bruddet skjedde i nærheten av innkjøringen til Breimyrveien i Fidjebakken i Kristiansand, der det nå anlegges nye kollektivfelt.
Rammet tusenvis
Flere tusen Telenor-kunder i Kristiansand, Søgne, Songdalen, Mandal og Kvinesdal mistet tilgangen til faststelefon og internett som følge av bruddet i fiberkablene.
— 688 kunder er uten fastelefon i Kristiansand, Søgne og Songdalen. 4000 er uten fastnett bredbånd i de samme kommunene, samt Mandal og Kvinesdal, fortalte Per A. Meling, informasjonssjef i Telenor, til Fædrelandsvennen tidligere på dagen.
I tillegg var det også delvis redusert mobildekning i Søgne og Songdalen på grunn av bruddet.
Jobber i varebil
Klokken 13.00 hadde Telenor lokalisert problemstedet, men først klokka 16.30 kunne telekommunikasjonsmontørene begynne arbeidet med å skjøte kabelen.— Nå skjøter vi fiber. En fiberkabel har 96 fibere, forklarer Anders Westgaard til Fædrelandsvennen, da vi besøkte stedet der graveuhellet skjedde.
Vi får komme inn i varebilen, der Westgaard og Morten Bakken arbeider.
Tok tid før
De to montørene forteller at de tok tid før de kunne starte skjøtearbeidet.
— Selve bruddstedet ble funnet relativt raskt. Vi måtte imidlertid vente til det var nok slakk i kabelen til at vi kunne arbeide med den. Kabelen måtte graves løs og slakkes fra et annet koblingspunkt, forteller Westgaard.
Arbeidet med slakkingen medførte at skjøtearbeidet ikke var i gang før klokken 16.30. ## Jobber i bilen
Westgaard og Morten Bakken jobber i en varebil, med fiberkablene stikkende inn gjennom et åpent vindu. De kan dermed arbeide i varme omgivelser. De sveiser hvert av de 96 fibrene, som en kabel består av, sammen ved hjelp av en skjøtemaskin. — Det er hektisk. Arbeidet tar tid, sier Bakken.
— Tenker dere på ansvaret som hviler på dere, at flere tusen kunder er rammet av bruddet?
— Vi tenker ikke så mye på det, smiler Bakken.
Rundt klokken 18.00 var skjøtearbeidet fullført.
Finnes reserveløsninger
Per A. Meling, informasjonssjef i Teleno,r sier at Telenor vil sjekke om entreprenøren som forårsaket kabelbruddene fulgte retningslinjene.— Normalt skal det hentes inn kartdata for å se hvor kablene ligger, forteller han.
— Hvorfor tok ting så lang tid onsdag?
— Kablene måtte graves fram, og skjøtearbeidet er møysommelig. Etter forholdene ble det arbeidet raskt i dag, så entreprenøren gjorde et godt stykke arbeid i etterkant av bruddet, påpeker Meling.
— Er ikke dette et ganske sårbart system, siden et slikt uhell kan få konsekvenser for så mange?
— Det er lagt ned flere reserveløsninger, så det er mulig å rute om trafikken. En del av trafikken ble i dag rutet om automatisk. Den resterende trafikken, som ble rammet, kunne vi rutet om. Men i dag ville det tatt lenger tid å rute om enn å rette feilen, sier informasjonssjefen.