Grunnet reketrålerens størrelse måtte redningsskøyta i Kristiansand overlate slepejobben til sine kolleger i Arendal.

— Vi kan ikke slepe en så stor tråler, så Inge Steensland måtte ta jobben, får Fædrelandsvennen vite fra RS Kaptein Egil J. Nygård.

Lang natt

Redningsselskapet opplyser via Twitter at reketråleren hadde fått bruket i propellen.

— Tråleren ble slept rundt 50 nautiske mil, så det ble en lang natt for mannskapet på R/S Inge Steensland, twitrer de.

Omregnet i kilometer er 50 nautiske mil rundt 92,6 km.

Gode forhold

— Tråleren var 30 nautiske mil sør av Oksøy fyr da bruket kom i propellen. Totalt ble turen på 120 nautiske mil. Slepet startet rundt midnatt, og vi var inne 5.30, sier kaptein på RS Inge Steensland, Magnar Opdal.

Det var lite sjø i området da hendelsen fant sted, med gode vindforhold. Med andre ord ingen dramatikk i assistanseoppdraget, ifølge redningsselskapets skipper.

— Ved ankomst Kristiansand fikk vi en dykker ned for å få bort redskapen rundt propellen. Så fort redskapen er fikset er tråleren klar for fiske igjen, legger Opdal til.

Byttes ut

Mens redningsskøyta i Kristiansand kun kan slepe inntil 1,8 tonn, ifølge redningsselskapets nettsider, kan redningsskøyta i Arendal klare 5,2 tonn på slepewiren.

Også farten og rekkevidden er større på skuta i Arendal kontra Kristiansand.

Kristiansand og Mandal vil for øvrig løpet av høsten få nye redningsskøyter som har lengre rekkevidde, høyere fart og bedre slepekapasitet.