— Det er noe spesielt med å ha en slik jobb i jula. Når det skjer vonde og triste ting i en høytid som jul er det ekstra meningsfullt å kunne bidra til å løse en vanskelig situasjon, sier Sylwia Obuchowicz.

Det er første juledag hos alarmtelefonen for barn og unge. Man skulle kanskje tro at det var en av de travleste høytidene, men det er færre som ringer i jula enn ellers i desember.

— Mitt inntrykk er at foreldre klarer å ta seg sammen akkurat i julehøytiden. I tillegg tror jeg at terskelen for å ringe blir høy, siden barn er lojale mot foreldrene og redde for å ødelegge. Men når vi først får telefon, kan det ofte være dramatisk, sier Obuchowicz.

Ringer politiet

Sylwia Obuchowicz går gjennom loggen for de siste dagene. Natt til julaften har de fått melding fra en lokal legevakt som har en gutt med en far som er sterkt beruset. Det er ingen barnevernvakt i kommunen og legevakten ringer alarmtelefonen.

I et kontor på politihuset i Kristiansand holder den nasjonale alarmtelefonen for barn og unge til. Sylwia Obuchowicz hadde vakta første juledag. Hun merker at henvendelsene i desember ofte dreier seg om alkohol og barn som gruer seg til jul. Foto: Kjetil Reite

— Når vi ikke har noen lokal barnevernvakt å samarbeide med, må vi samarbeide med legevakt og politi og prøve å komme i kontakt med barnas nettverk. Det kan være krevende saker å jobbe med. Det kan også være krevende når det ringer unge som vil være anonyme, men der vi mener situasjonen er så kritisk at vi må sette hensynet til anonymitet til side.

— Blir du aldri irritert på foreldrene?

— Det kan jeg absolutt bli, vi er jo bare mennesker. Vi jobber med å roe ned situasjonen og skal opptre konstruktivt, men når foreldre ikke vil ta imot det vi råder de til, kan jeg bli irritert. Men de fleste blir nok heller satt ut når vi ringer og vil bidra til å løse situasjonen, sier Obuchowicz.

500 telefoner

Gjennom desember får alarmtelefonen rundt 500 telefoner fra barn og unge. Tidlig i desember begynner det å øke på med telefoner fra barn som gruer seg til jul.

— Det er ofte barn i familier der foreldrene ikke bor sammen. De lurer på hvor de skal være i jula og er lei seg når foreldrene ikke kan være venner, sier Obuchowicz.

Det er flere henvendelser gjennom vinteren enn i sommerhalvåret, og desember utmerker seg på grunn av type henvendelser: Samlivsproblemer i familiene, alkoholbruk i jula og psykiske problemer hos barn og unge.

— De psykiske problemene forsterker seg i en tid der det er så store forventninger til at man skal ha det bra. Vi ser også at utenforskap og ensomhet blir ekstra vanskelig når vennskap er så viktig i sosiale medier.

I tillegg til at barna selv ringer, kommer det telefoner fra politi og legevakt i kommuner uten barnevernsvakt.

Bekymrede voksne ringer også.

— Spesielt i desember er det noen som ringer fordi de er bekymret for rusbruk hos andre voksne. Det virker som om det er flere som bryr seg.

Må snakke

De som jobber ved alarmtelefonen er også ansatt ved barnevernsvakta i Kristiansand og tar vakter der.

— Men her må du løse situasjonen gjennom en telefonsamtale?

— Det eneste vi har er språket, så vi bruker en del tid på å prate med de unge. Vi har jo erfaring i å så snakke med barn og unge og har trening i å løse akutte situasjoner. Vi prøver å være gode i spørsmålsstillingen for å få et best mulig bilde av situasjonen og vi samarbeider godt med politiet hvis vi må få løst en akutt situasjon.