ÅMLI: Forbrukerrådet har undersøkt hva slags rettigheter en har som kunde hos 100 norske nettbutikker. Undersøkelsen viste at mer enn 50% av nettbutikkene begår lovbrudd og gir kundene dårligere vilkår enn det man har krav på. Hele 98% av butikkene oppgir ikke den kontaktinformasjonen handelsloven krever.

De to hederlige unntakene var nettopp Multicom og Netshop.

— Dette var jo en fin start på julen, sier daglig leder Tron Atle Løvig, i Multicom til fvn.no. Han ser på testen som en bekreftelse av at deres langsiktige strategi gir resultater.

Løvig mener det er oppsiktsvekkende at så mange nettbutikker bryter loven.

— Det viser jo at en som kunde må tenke seg om to ganger, og ikke bare slå til på første og billigste mulighet, sier han.

Men selv om testresultatene var gode vil han ikke love bort ekstra julebonus til de ansatte.

— Det er et trangt marked, og konkurransen med de små butikkene som popper opp og forsvinner fort er hard, svarer han kryptisk.

Testen kan du lese her.