AGDER: – Særlig mellom Stavanger og Kristiansand er det i dag altfor få, og korte krysningsspor. Nå vil vi legge inn opptil åtte til ni nye eller forlengede krysningsspor, sier Lars Christian Stendal, regiondirektør i Jernbaneverket. Innen 2020 kan godskapasiteten bli fordoblet.

I målet om å få mest mulig tungtransport over fra veiene til jernbanen er det krysningssporene som står i sentrum. Per i dag er det gode godsstasjoner på Sørlandsbanen, men banene imellom er ikke tilfredsstillende.

– Kapasiteten på banen har vært dårlig, og vi har ikke kunnet utnytte Sørlandsbanen fullt ut, sier Stendal. Arbeidet med krysningssporene starter antakeligvis i løpet av året, og Nodeland er et av de første stedene som prioriteres.

– Mange fordeler

– Dette innebærer en kraftig oppgardering av Sørlandsbanen, sier Erik Lahnstein, statssekretær i Samferdselsdepartementet. Han sier at oppgarderingen av jernbanestrekningen er positiv av flere grunner.

– Mye av tungtransporten kan flyttes fra vei til bane, og det blir tryggere å ferdes på veiene. Opprustningen har også et viktig miljøvennlig aspekt, sier Lahnstein. I tillegg vil det ifølge Stendal bli billigere å frakte varer til og fra Sørlandet etter at arbeidet er gjort.

Tredoblet innen 2040

Jernbaneverkets godsstrategi er å ferdigstille én og én banestrekning av gangen. Sørlandsbanen er pekt ut som den første banestrekningen som bør ferdigstilles for doblet kapasitet. Dette står i Jernbaneverkets utkast til Handlingsprogram for årene 2010 til 2019 som kom i går. Målet er at Sørlandsbanen skal kunne avvikle tre ganger dagens godsvolum mellom Oslo og Stavanger innen 2040. – Sørlandsbanen har i dag en stor evne til å håndtere gods. Nå skal vi sørge for at strengen imellom godsstasjonene blir like bra, sier regiondirektør Stendal.