Klikk her

Fædrelandsvennen har fløyet helikopter fra Rona i Kristiansand til Øygardsdalen i Grimstad. Vi har filmet hele den 38, 3 kilometer lange strekningen. Videoen kan du se ved å klikke på bildet ovenfor.

Underveis får du også informasjon om broene og tunnelene vi flyr over. Videoen gir deg en unik oversikt over hvordan veien tar form.

Akkurat nå er rundt 1000 mann i arbeid for å få ferdig veien til 31. august 2009. Deler av veien skal imidlertid være klar for trafikk allerede 30. juni i år.

Hvis du ikke har lyst til å se hele strekningen, har vi delt den inn i seks kortere deler for deg:

I denne filmsnutten kan du se strekningen fra Nottangen bro til Travparken. Streknignen skal etter planen åpne allerede 30. juni 2008. Klikk her

I dette klippet svever vi over blant annet Studevann bro og tunnel, som det går med 318 tonn armeringsjern og 2221 kubikkmeter med betong for å lage. Tunnelen blir 300 meter lang, og portalen formes svakt som en trompet. Dette skal hindre stein og snø og falle ned i kjørebanen.

Klikk her

På filmsnutten ser man den største broa i hele E 18-prosjektet. Bjellandsvad bro blir hele 380 meter lang, og veibanen vil gå 60 meter over dalbunnen. Broa tar to år å bygge, og krever 1559 tonn med armeringsjern, 9622 kubikkmeter med betong og 30.000 kvadratmeter med forskaling.

Klikk her

På videoen ser man blant annet Gaupemyr industriområde. Etter at ny E 18 er levert, overtar Lillesand kommune det 140 mål store industriområdet ferdig planert. Her kommer også hovedavkjørselen til Lillesand.

Klikk her

Filmen viser Engelsheis miljøtunnel og Kaldvell bro. Det bygges to tunneler som begge blir 250 meter lange. Kaldvell bro blir en buebro som blir 128 meter lang. Høyden ned til fjorden blir 33 meter.

Klikk her

I dette klippet ser man blant annet Morholt bro, som blir vestlig avkjørsel mot Grimstad. Strekningen skal stå ferdig allerede 30. juni 2008. Klikk her