Kristiansand: Rundt 1. april åpner Kristiansand Havn seks nye innsjekkingsboder for alle som skal til Hirtshals. Nå kan 12 biler sjekkes inn på ferja samtidig.

– Tidligere har vi hatt kø helt opp til Samsen av biler som skal inn på ferja. De problemene blir borte nå, sier Thomas Granfeldt, driftssjef i Kristiansand Havn.

Lang kø i rushtiden.

I sommer hadde havna og Color Line problemer med lang kø av innsjekkende biler, midt i den verste rushtiden.

Nå må bilene kjøre rundt den gamle KMV-dokka før de kommer til de nye innsjekkingsbodene. Der sluses dobbelt så mange biler som i dag gjennom til oppstillingsområdet på det gamle KMV-området.

Trailere skilles ut før dokka, til et eget oppstillingsområde nærmere ferja.

– Dette vil hjelpe betydelig for trafikkbildet i Kristiansand. Men disse utbedringene må ikke bli en hvilepute for fortsatt fokus på ny E 39, sier Granfeldt.

Tregere i land.

I tillegg til mer effektiv innsjekking, vil ferjereisende få bedre service i form av nye toaletter og et rom med brus-, chips— og sjokoladeautomater. Det såkalte servicebygget er bygget i tilknytning til de nye bodene.

Men trafikken inn på ferja var ikke det største problemet da ferjene var fulle i fjor.

På de travleste avgangene tok det en time å komme av Superspeed og ut på veien. Granfeldt kan ikke love revolusjon på tempoet av ferja.

– Det vil bli vesentlig bedre enn i fjor, og jeg tror passasjerene vil oppleve det annerledes. Men nå er det en del ting tollvesenet må gå gjennom når folk krysser landegrenser. Det går ikke fortere å komme av ferja enn å komme av et fly, sier Granfeldt.

Mer effektiv.

Kristiansand har likevel prøvd å gjøre ilandkjøringen mer effektiv. De viktigste endringene i forhold til i fjor er disse:

Bilene skal kjøre rett fram fra oppstillingsplassen når de kommer i land.

Flettingen til to felt inn mot tollen begynner senere enn den gjør nå.

Den «røde» boden er flyttet, slik at passasjerer som skal fortolle noe, raskt blir skilt ut fra køen.

– Ikke så flinke til å flette.

– Flettefeltet når folk kommer av ferja, begynner 50 meter senere. Nå kan du jo alltid risikere kork i flettefelt. Kristiansandere er ikke veldig flinke til å flette, så vi må nok drive litt folkeopplysning. Men det skal gå bra, sier driftssjefen i Kristiansand Havn til slutt.