KRISTIANASAND: — Jeg kan for første gang bekrefte at det er veldig aktuelt for oss å kjøpe Christian IV, sier en strålende fornøyd Olsen til fvn.no.

Denne uken ble ledelsen i Thy Ferries gjort kjent med at den gamle publikumsfavoritten fortsatt ikke er solgt. «M/S Christian IV» seilte sin siste tur for Color Line mellom Kristiansand og Hirtshals mars 2008, etter å ha trafikkert strekningen siden 1990. Manglet penger - Det er riktig at vi nettopp fikk vite at skipet likevel ikke ble solgt. Planen var at det skulle seile i irske-sjøen, men den nye eieren klarte ikke å bla opp kjøpesummen likevel, sier en strålende fornøyd Olsen til fvn.no.

Etter det fvn.no erfarer skal det britiske ferjerederiet ha avtalt en kjøpesum på omlag åtte millioner euro. Da Color Line solgte skipet til finsk-russiske Stella Lines for litt over ett år siden, ble det avtalt en salgssum på 13 millioner euro. Color Line har imidlertid utestående omkring tre millioner euro.

— Det kunne ikke ha vært mer beleielig for oss. Nå har konkursbestyrelsen vært gjennom flere forsøk på tvangssalg uten å lykkes. Dermed tror jeg de bare vil bli kvitt skipet, sier Olsen.

Foto: Elise Jense

I samtaler Onsdag har Svein Olaf Olsen hatt en lang samtale med bobestyrer, Juho Lenni-Taattola. Ferjegründeren håper en avtale kan være i havn om ikke lenge hvis partene blir enig om kjøpesum.Olsen planlegger også å dra på inspeksjon til Kotka i Finland for å se skipet. Olsen vil også utrede hvilke forbedringer som må gjøres i maskinrommet på båten. Det siste halvåret Color Line hadde skipet i trafikk over Skagerrak oppsto det mange forsinkelser på grunn av motorproblemer.

— Vi vil utrede hva som må gjøres av investeringer, og finne ut hva som er gjort siden båten ble solgt.

Andre aktuelle skip I tillegg til M/S Christian IV, har Thy Ferries også tre andre skip i kikkerten.

— Jeg skal være veldig konkret og si at vi vurderer M/S Kongshavn, M/S Pride of Telemark og M/S Regina Baltica. I tillegg har vi vurdert M/S Vana Tallinn, men den er ikke aktuell. Jeg får daglig henvendelser om skip som er til salgs, sier Olsen.

Mandag skal Thy Ferries offisielt stiftes som ferjeselskap. Det skjer i Hanstholm, og 765 personer har så lagt tegnet aksjer for 4,2 millioner kroner.

Under følger oversikt over skipene som er omtalt:

Inntil nylig het hun "M/S Juila", men vi kjenner henne som "M/S Christian IV". FOTO: Kalle Id/Wikipedia Foto: Kalle Id/Wikipedia

"M/S Julia" (Tidligere M/S Christian IV) Wikipedia

Fakta: Best kjent som danskebåten mellom Kristiansand og Hirtshals fra 1994 helt fram til 2008. Ble da erstattet av Superspeed 1. Bygd i Tyskland i 1982. 153 meter, og tar over 2000 passasjerer.

"M/S Regina Baltica". Sørlendiger fikk oppleve båten en kort tid som "Braemar". FOTO: Tapi0/Wikipedia Foto: Tapi0/Wikipedia

"M/S Regina Baltica" (Tidligere Braemar) Wikipedia

Fakta: Ble bygd i 1980. Levert til Fred Olsen lines i Kristiansand i 1985, og døpt av Wenche Myhre. Gikk i flere perioder mellom Kristiansand og Hirtshals. Tar ca. 1500 passasjerer.

Denne båten ligger i Sandefjord og venter på en kjøper. Heter M/S Kongshavn. FOTO: Jürka/Wikipedia Foto: Jürka/Wikipedia

"M/S Kongshavn" Wikipedia

Fakta: Bygget i Åbo i Finland, og har omtrent i hele sin tid seilt i Nord-Europa. Hovedsaklig i Skandinavia. Var i lang tid eid av Tallink, men ble solgt til Kystlink i 2008. Rederiet ble avviklet i oktober. Siden har Kongshavn ligget i Sandefjord. 136 meter langt, og plass til 1550 passasjerer.

Lbentzen/Wikipedia Foto: Lbentzen/Wikipedia

"M/S Pride of Telemark" Wikipedia

Fakta: Bygget i Dunkerque Frankrike på vegne av Stena Line i 1983. Ble først satt i trafikk mellom Göteborg — Frederikshavn. Ble solgt til Kystlink og satt i trafikk mellom Langesund, Strömstad og Hirtshals. Kolliderte i moloen i Hanstholm 11. september 2007 og har siden da vært under reparasjon. Skipet har en kapasitet på 1 500 passasjerer, 550 personbiler og 1 640 trailermeter. Båten 300 sengeplasser og 100 lugarer.