VENNESLA: Drøye to måneder etter ulykken der 30 år gamle Pål Olsen omkom, venter politiet fortsatt på resultatet av den tekniske undersøkelsen av tankbilen, som skal utarbeides av Statens Vegvesen.

— Det skjer ikke noe mer i saken før den kommer, sier etterforskningsleder John Thomas Homme ved Vennesla og Iveland lensmannskontor.

- Hva syns du om at rapporten ikke er klar ennå?

— Det er mye som skulle vært på plass, men vi er vant til å være tålmodige. Vi kan ikke få alt med én gang, og det må vi bare godta, svarer Homme, som legger til at de også er vant til å vente på ting de sender til Kripos og Rettsmedisinsk institutt.

- Har tatt lenger tid enn vi hadde håpet

Noe av grunnen til at akkurat denne rapporten har tatt lang tid å få ferdig, er at vedkommende som har ansvar for rapporten på trafikkstasjonen i Kristiansand var på ferie i tre uker i januar. Terje Bekker, som er områdeleder for Vest-Agder i Statens Vegvesen, medgir imidlertid at det ofte kan ta lengre tid enn ønskelig å få klar rapporter etter tekniske undersøkelser.

— Denne saken har tatt lenger tid enn vi hadde håpet på, sier Bekker.

Han forklarer dette slik:

— Ulykkesetterforskning er en bi-geskjeft i forhold til andre oppgaver. Det er ingen som bare driver med dette, og da kan det komme i konflikt med andre arbeidsoppgaver. Men vi prøver så langt vi kan å prioritere dette fordi det er viktig, sier Bekker.

De ansatte har egentlig en planleggingshorisont på ti uker, dermed kan det bli vanskelig å legge inn en teknisk undersøkelse i timeplanen. I tillegg er det vanskelig å rekruttere ansatte som er sertifisert med den treårige utdannelsen som trengs for å drive med ulykkesetterforskning.

— De vokser ikke på trær, sier Bekker, som forteller at de har tre ansatte som kan gjøre tekniske undersøkelser, men at de skulle hatt fire.

En teknisk undersøkelse kan ta alt fra et par timer til flere dager, alt etter hva politiet etterspør.

Negative blodprøver

Rutinemessig ble det tatt blodprøver av den omkomne personbilføreren og den 23 år gamle trailersjåføren som var involvert i kollisjonen på riksvei 9 ved Kilefjorden 3. desember i fjor.

Nå har politiet fått resultatet, som viser at ingen av førerne var påvirket av rusmidler da de kjørte.

Rapporten etter den tekniske undersøkelsen kan gi svar på hvorfor ulykken skjedde og vil sannsynligvis vise om det er grunnlag for fortsatt å holde 23-åringens førerkort beslaglagt.

Det er vanskelig å slå fast farten til kjøretøyene.

— Det ble jo strødd der rett etterpå. Vi har tatt målinger på liknende veier i området, men de blir ikke eksakt like som på ulykkesstedet. Og det blir ikke bremsespor på snødekke, forklarer Homme.

23-åringen som kjørte tankbilen forklarte rett etter ulykken at han fikk sleng på hengeren på grunn av glatt veibane.

— Han har gitt en tillatelig forklaring, sier John Thomas Homme.