KRISTIANSAND: Også sjåfører i Vest-Agder som fvn.no har vært i kontakt med akter å gjennomføre denne aksjonen.

— Uansett hvor vi befinner oss på veien, om det er midt i et lyskryss eller i en sving: brekket går på, sier initiativtakeren til aksjonen til fvn.no.

- Jeg kjører ikke på sørlandet

Trailersjåfører vil aksjonere: - Vi er forbanna

Aksjonen er ikke bare en sorgmarkering, det er også en protestaksjon mot samferdselspolitikerne som holdes ansvarlig for alle ulykkene på svingete, norske veier:

— Vi har ikke andre aksjonsformer, dette er den eneste måten å bli hørt på, sier aksjonslederen.

Denne tekstmeldingen har gått landet rundt de siste dagene:

« I natt ble to kollegaer brutalt revet bort på riksveg 3 Østerdalen. Alt dette på grunn av innsparinger og dårlig råd. Som igjen fører til dårlig vedlikehold på veinettet i Norge! Så dette er en oppfordring til alle yrkessjåfører om å stå sammen for å markere vår missnøye. Håper vi alle kan være med på en markering, ved å stoppe alle yrkesbiler den dagen disse kolleger gravlegges. Vi klarer å stå i 2 min, uansett hvor vi er! Det kunne ha vært deg som ikke kom hjem! Send denne meldingen videre. La oss stå sammen! »

Fvn.no har også fått denne meldingen:

«27. februar 12.00 stopper vi alle i 2 min. Samme hvor vi er på Agder. I respekt for våre døde kolleger i Østerdalen.»

Sjåføren som tok til orde for aksjonen, ulmer over myndighetenes disponeringer i veibudsjettet:

— Når det brukes en milliard på veiutbygging på Østlandet, og veistrekningen Stavanger -Kristiansand tilgodeses med sparsomme 57 millioner, er det noe riv, ruskende galt, sier han.

Og på egne diskusjonsfora på nettet diskuterer trailer- og tungtransportsjåfører den rådende situasjonen:

«Vi som sjåfører og våre forbund holder samferdselspolitikere til ansvar for de tragiske ulykker som skjer på våre veier. Nok er nok.»

Håper på edruelighet

Forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet, Geir Kvam, håper likevel sjåførene som stanser viser hensyn, så det ikke skjer en ny ulykke.

Onsdag sendte han et brev til samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp), der han sympatiserer med den planlagte aksjonen:

«Veien har vært overbelastet i mange år og både lokalpolitikere, representanter for sjåfører og bileiere har - til ingen nytte - argumentert for en utbedring av veien. Mange sjåfører har uttalt at det er den rene «hasard» når de kjører sine faste turer på denne veistrekningen. Dødsulykken som skjedde søndag kveld har nå fått begeret til å flyte over for sjåførene».

FOR MIDTDELERE: Geir Tangstad Holdal overrekker brev til samferdselsminister Navarsete i forbindelse med årets statsbudsjett. Foto: Siv Nærø Støtter aksjonen

Geir Tangstad Holdal i foreningen "Nei til frontkollisjoner" gir sin støtte til aksjonen og forstår sjåførenes frustrasjon.

— Min søster døde i en frontkollisjon i juli 2006 på E 39, hadde veien hatt midtdeler, kunne kanskje ulykken vært unngått, forteller Tangstad Holdal til fvn.no. Han har selv bodd to år på Sørlandet og kjenner E 39 godt.

— Jeg vet hvordan forholdene er, både for privatbilister og yrkessjåfører på denne strekningen. Og ulykkene er mange, både dødsulykker og ulykker der folk skades hardt. Trailersjåfører overlever jo stort sett, siden de sitter i solide biler, og blir sittende igjen med skyldfølelse og vonde opplevelser.

Midtdelere

Tangstad Holdal har sittet i referansegruppen til Nasjonal transportplan, som går inn for fysisk midtdeler på veier med over 8000 kjøretøy per døgn, og bredt profilert midtfelt med refleks på veier med over 4000 biler i døgnet.

— Vi går enda lenger i "Nei til frontkollisjoner", og går inn for svensk standard, der midtdeler settes opp på veier som har mer trafikk enn 4000 kjøretøy per døgn, sier han.