Vei

De ansatte hos Risa har et par ganger tidligere prøvd ut opplegget med å stoppe trailere ved Vigeland og Lyngdal på E 39 og lose dem igjennom de vanskelige bakkene ved Lenefjorden bak en brøytebil når det er vanskelig vinterføre.

Da alarmen om at en trailer var havnet på tverke i Osestad-bakkene kom inn klokken 13.30 onsdag ettermiddag — nøyaktig da de ansatte skulle ha den årlige julelunsjen - kastet de seg rundt og satte opp kolonnekjøring i området.

— Vi prøvde det et par ganger i fjor. Dette har vært en problematisk plass i mange år, og det blir verre når det blir økt trafikk og når det blir blandet inn mange utenlandske trailere, sier Roar Bakken, vakthavende for vedlikehold i Risa.

— Det fungerte egentlig greit, sier han om kolonnen.

I dag fikk imidlertid de ansatte litt dårlig tid. Det kraftige snøværet kom noen timer tidligere enn beregnet, og da opplegget var på plass stod allerede fire-fem trailere fast i bakken.

— Heldigvis sperret de ikke for trafikken, sier Bakken.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Roar Bakken, vakthavende for vedlikehold i Risa, var en av dem som stoppet trailere og ba sjåførene legge på kjetting onsdag. Her står Bakken på stoppestedet rett øst for Lyngdal. (MMS-foto: Torbjørn Witzøe) Foto: Torbjørn Witzøe (MMS)

— Veldig upopulært

Bakken er ikke fornøyd med trailersjåførenes holdning til kjetting.

— De fleste vil ikke ha det på. Det er veldig upopulært. Det er trangt og vondt å få det på, så det vil de helst slippe, sier han.

Han anslår at det var 15-20 trailere som ikke hadde kjetting da de ble stoppet i dag for kontroll øst for Lyngdal, på den ene siden av kolonnen. Dette var sannsynligvis over halvparten.

Da det snødde som verst stod det mange trailere både før og etter stoppestedene. Enten var sjåførene i gang med å legge på kjetting, eller så stod trailerne og spant.

Ved 16.30-tiden ble kolonnekjøringen opphevet.

— Det er fordi værsituasjonen har bedret seg, sier Torgeir Haugland, vaktoperatør ved Vegtrafikksentralen.

Personbiler fikk kjøre forbi som normalt, men det tok omkring en halv time å kjøre forbi strekningen som vanligvis tar ti minutter.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

STOPPEPOST: Denne bilen stoppet tunge kjøretøy ved rundkjøringen på Vigeland onsdag ettermiddag. Trailerne ble så ledet inn på en forsamlingsplass på Vigelandsbroa før de ble loset videre av en brøytebil. (MMS-foto: Torbjørn Witzøe) Foto: Torbjørn Witzøe (MMS)

Det var tett snøfall, vind og to minusgrader, men etter hvert flyttet snøværet seg østover. På grunn av snøfallet klarte ikke brøytebilene ta unna raskt nok på E 39 i Lister. Det lå is nederst og slaps oppå, noe som irriterte flere.

— Mitt spørsmål er hvorfor de aldri kan bruke sand eller grus. Kjetting hjelper ingenting her, den har ikke noe å bite tak i, sier Geir Solberg, trailersjåfør som onsdag var på stedet.

Det er forholdsvis mye trafikk på sørlandsveiene klokken 17.30. — Jeg ser på nettkameraene våre at det er mange biler i bevegelse, sier Torgeir Haugland ved Vegtrafikksentralen.

Statens Vegvesen ber folk om å kjøre etter forholdene - ikke etter fartsgrensa.

Det var klokken 17.30 snødekke på E 18 og E 39 i begge Agder-fylkene.

— Det er snødekke, snøslaps og vekslende bart i sporet. Men nå går det mot høyere temperaturer, så da hjelper det litt, sier Haugland, og legger til at det nå snør kraftig i Aust-Agder.

Haugland opplyser at alt tilgjengelig brøytemannskap pluss ekstra mannskap er på veiene. Men folk kan ikke vente bare veier andre steder enn europaveiene.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

VANSKELIG OGSÅ I KRISTIANSAND: Slik så det ut på Vesterveien onsdag ettermiddag. (MMS-foto: Jørund Flaa) Foto: Jørund Flaa (MMS)

Tog

Det er ingen forsinkelser av betydning på Sørlandsbanen.

— Alt er i rute både til og fra Kristiansand, sier Inge Hjertaas i Jernbaneverket til fvn.no.

Han sier at snøen som har falt så langt lille julaften ikke har skapt problemer for togene.

— I dag har vi konsentrert oss mest om plattformrydding, det er viktig for passasjerene det også, sier han.

— Hvor mye snø skal til før dere må rydde sporene?

— Det avhenger av vind og temperatur. Men hvis vi får den forferdelige sørlandssnøen, altså våt og tung snø, må vi kjapt ut, sier han, og opplyser at de har beredskap som skal kunne ta unna eventuelle brøytejobber.

Fly

Heller ikke på Kjevik har det vært nevneverdige forsinkelser onsdag.

— Det har gått greit i dag. Den lille snøen som kommer nå er ikke noe problem, det skal vanligvis gå greit å takle den snømengden, opplyses det fra Lufthavnsvakta ved Kristiansand lufthavn Kjevik.

Ifølge lufthavnsvakta er det folk som er i beredskap som kan brøyte rullebanen hvis det kommer mer snø.

— Men kommer det ikke mer enn dette, kaller vi ikke inn ekstra folk, sier vakthavende.

Flere dansker tar ferje

Color Line har reduserte avganger fra og til Kristiansand julaften og i romjula. De som tar ferja julaften skal gjerne besøke familie eller har transportoppdrag, opplyser Odd Grønberg, linjedirektør i Color Line.

— Vi har nokså stabil juletrafikk, vi ligger nok der vi har gjort tidligere. Det er ikke så mye trafikk, sier Grønberg.

Han har imidlertid observert én forskjell fra tidligere år:

— Det er nok litt mer dansker på fjellet i år enn det vi har hatt før. Vi har god trafikk av dansker, sier han.

I romjula er det erfaringsmessig mer trafikk dersom det er fint vær, opplyser linjedirektøren.

— Hvis det blir fint vær blir det nok en del tur-/retur-gjester. Og mot slutten av romjula blir det nok en del dansker som skal hjem.

Snø og kulde lager ingen problemer for ferjeselskapet annet enn at de må brøyte på kaia. Ifølge Grønberg ser værvarselet bra ut de nærmeste dagene med tanke på vind.

Fvn.no oppdaterer saken fortløpende.