MOLDE: Forsikringsselskapene regner med 950 innmeldte trafikkskader hver eneste dag disse to månedene. Deres anbefaling er derfor å skifte dekk nå, og ikke vente til det blir glatt eller snøen kommer.

Bjarne Rysstad i Gjensidige Forsikring sier til NTB at skadestatistikken viser en markant økning fra september til oktober. Deretter holder tallet på skadetilfeller seg høyt gjennom vinteren.

Rysstad minner om at det er viktig å passe på at det er god mønsterdybde, uansett om vinterdekkene har pigger eller ikke.

Snøfall

Ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI) øker antall skader på en dag med snøfall med 80 prosent sammenlignet med dagene før snøfallet.

Trafikksikkerhetsforsker Rune Elvik i TØI sier til NTB at den første snøen alltid innebærer ekstra risiko i trafikken. Senere går det gjerne bedre, fordi bilførerne er forberedt på vinterføre og har lagt seg til en kjørestil som mer er tilpasset vinterføre.

– Overgangen mellom sommer og vinter er vanskelig. Det er riktig at det skjer flere ulykker i denne perioden, sier Elvik.

Tillatt nå

Fra 15. oktober er det tillatt å kjøre med piggdekk i de tre nordligste fylkene. 1. november kan bilister i resten av landet skifte til piggdekk.

Piggfrie vinterdekk har ingen datobegrensning, men de gir en vesentlig lengre bremselengde på tørr asfalt enn vanlige sommerdekk.

– Dette er det viktig å være oppmerksom på for den som allerede har skiftet dekk, sier Jan Ivar Engebretsen i Norges Automobil-Forbund (NAF) til NTB.

Fortsatt er det mange som sverger til piggdekk. Spesielt gjelder det langs kysten der det kan være raske temperaturskifter. På våt is er piggdekk best, ifølge Engebretsen.

Skru fast!

Et viktig råd har NAF til alle som skifter dekk i disse dager, enten de gjør jobben selv eller lar et verksted gjøre det: Sjekk at hjulboltene er skikkelig tilskrudd.

Organisasjonen har noen skumle erfaringer å vise til. Da sommerhjulene ble satt på i vår måtte NAF i løpet av en uke hjelpe 68 bilister som opplevde at hjulboltene hadde løsnet på bilen. 23 av disse bilene hadde mistet et hjul i fart.

– Også verkstedene må skjerpe seg. Det viser seg gang på gang at verkstedet har glemt å skru hjulene skikkelig fast, sier Engebretsen.

Han kunne godt tenke seg en ordning der momentet for boltestramningen ble ført på fakturaen.