LILLESAND: Boka, som nettopp er kommet fra forlaget, har fått navnet «Mosaikk» og er beregnet på tre alderstrinn i grunnskolen, femte, sjette og sjuende klasse.— Dette blir den første av disse lærebøkene som er beregnet på flere årsklasser. Det kom en rekke bøker da Reform -97 var fersk. Det at vi kommer nå, gjør at vi har kunnet ta med helt ferske ting. Så her er både Gardermoen og den planlagte operaen i Oslo - med vekt på arkitekturen - og Odd Nerdrums Mozell-eple med, smiler Dag Gulbrandsen.Reidar Knudsen er til daglig lærer på Fiane skole, Dag Gulbrandsen rektor på Tingsaker skole. De traff hverandre på et kurs som Gulbrandsen holdt for formingslærere for noen år siden. Og dette er faktisk deres andre formingsbok, den første het «Gul rød blå» og kom ut på Universitetsforlaget i 1998.- Den boka var tenkt som den første i en serie på tre. Men så gikk forlaget inn i et annet forlag, og denne serien ble droppet. Vi var selvsagt skuffet, det lå masse stoff vi hadde lyst til å bruke. Nå hadde vi ikke lyst til å gi opp. Reidar dro til et nytt forlag og fikk rask repons hos Akribe, forteller Gulbrandsen.- Mer idémakere enn forfattere

Resultatet er absolutt til å være bekjent av. Boka er gjennomillustrert med gode fotografier og tegninger, og tekster og bilder følger hverandre tett.- Reidar har tatt mange av fotografiene. Og vi har samarbeidet tett om tekstene, sendt kapitler til hverandre på mail og vært på tur til hverandre med bildekasser. Riktig hyggelig har det vært. Ellers har vi følt oss mer som idémakere enn forfattere. Oppgavene i boka er blitt prøvd ut blant elevene, sier Gulbrandsen. Spenstig layout er det Sigrid M. Jansen som står for.- Vi legger litt vekt på utradisjonelle vinklinger. Som å presentere Tidemann og Gudes «Brudeferden i Hardanger» med Oddvar Torsheims uærbødige variasjon over samme tema!Boka er innom en lang rekke emner, som lys og skygge - symboler, trykk og dekor - varme og kalde farger og animasjon med datamaskin. Og en rekke kunstnere får korte presentasjoner, fra Claude Monet og Oda Krogh til Edvard Munch og Vincent van Gogh.- Her skal barna få muligheten til å komme litt inn i kunstmuséenes og ateliénes verden, steder de gjerne ikke går så ofte. Og gjennom hele boka er det lagt inn arbeidsoppgaver. Kunst og håndverk skal fremdeles være et «gjøre-fag» i verkstedet, teorien skal være et supplement, sier Gulbrandsen. Og legger til:- Vi har vært opptatt av at boka skal gi mange visuelle opplevelser, barna skal ikke bare lære å lese tekst, men også å lese bilder! Blant annet ved å sette ting opp mot hverandre. Målet vårt er å skape nysgjerrighet, sier Gulbrandsen.