KRISTIANSAND: — Fylkesmannen har tidligere lagt til grunn at veivesenet ikke skal lage mer støy enn et gjennomsnitt på 55 desibel per døgn. Nå justeres kravet til 60 desibel. Høyeste maksimale støynivå skal ikke overstige 70 desibel, sier Jon Egil Vinje, seksjonssjef i miljøvernavdelingen til Fylkesmannen.- Fylkesmannen har pålagt veivesenet å dempe motorstøyen på maskinene de bruker. I tillegg må de dempe støyen fra ventilasjonsviften i tunnellen. Det skal bli slutt på knusing av store stein på lekterterminalen. Lastingen av lekteren skal også avsluttes så tidlig som mulig om kvelden, sier Vinje.Fylkesmannen sier nei til veivesenets søknad om å få tillatelse til å benytte Oslo helseråds støygrenser som er mindre strenge enn Fylkesmannens krav.- Fylkesmannen er streng og ikke særlig ettergivende, sier Egil Tveide humoristisk. Tveide er leder for E 18-prosjektet i Statens vegvesen.Han fortsetter mer alvorlig:- Veivesenet er innstilt på å gjøre det beste vi kan i denne situasjonen og tar Fylkesmannens krav til etterretning, sier Tveide.Veivesenet har begynt arbeidet med å dempe maskinene og har bestilt delene de behøver for å dempe viften fra tunnellen.Prosjektlederen mener at veivesenet klarer å oppfylle Fylkesmannens krav i løpet av kort tid.Fylkesmannens krav er 5-10 desibel strengere enn kravene til Oslo helseråd som ifølge Tveide normalt legges til grunn i saker som denne. Kravene begrunnes med anleggets beliggenheten og den lange varigheten av arbeide.Miljøvernavdelingen til Fylkesmannen forlater ikke støyproblematikken etter gårdsdagens vedtak. Målet deres er å få støyen ned.Veivesenet har nemlig fått frist til 20. mars med å legge fram et nytt samlet forslag til støybegrensende tiltak for lekterterminalen ved Otra.- Hvilke tiltak forventer dere veivesenet skal gjennomføre om en måned som ikke er mulig å gjennomføre i dag, Vinje?- Vi er klar over at det ikke kommer noen revolusjonerende forslag ved neste korsvei. Vi må imidlertid får klarhet i hva det å forsere driften vil si for støyplager for beboerne rundt anlegget. Det kan bli problematisk at veivesenet vil forsere driften i sommerhalvåret, når folk er mye ute. Forseres driften blir støyen høyere. Vi jobber kontinuerlig for at forholdene skal bli best mulig for beboerne i området, forsikrer Vinje.Østre Otra velforening mener svaret fra Fylkesmannen er positivt.- Vår kritikk er hørt og blir tatt hensyn til av Fylkesmannen. Det viser påleggene om å dempe støyen fra maskinene og viften. Men vi er ikke fornøyd med at støykravet er oppjustert fra 55 til 60 desibel, sier Reidar Vang, formann i velforeningen.