MANDAL: Mineryddernes sveipeutstyr har ikke virket som det skulle. Knarvik-firmaet Geco Defence har nå erkjent at de ikke klarer å innfri kvalitetskravene i spesifikasjonene for minerydderne.— Det er klart vi er skuffet. Vi var lovet en vare som vi nå ikke får. Funksjonsevnen blir ikke så bra som vi håpet, sier prosjektleder Åge Leif Godø i Sjøforsvarets forsyningskommando til Bergens Tidende.Avansert

Orlogskaptein Godø presiserer at Sjøforsvaret likevel får et svært avansert minesveiperutstyr. - Avvikene ligger innenfor rammen av hva vi kan akseptere. Sveipeutstyret vil fremdeles være blant det mest avanserte i markedet, sier han. De nye minerydderne har to typer sveipeutstyr. Formålet for begge er å spore opp, og deretter ødelegge fiendtlige miner. Den ene typen fungerer slik at fartøyet sleper en wire etter seg. Dette utstyret kapper festene til miner som er forankret på sjøbunnen, slik at de flyter opp og kan uskadeliggjøres. Dette sveipeutstyret virker.Det andre, og mest avanserte utstyret fartøyene skulle utrustes med, har ikke fungert tilfredsstillende. Dette utstyret skulle etter planen også slepes bak minesveiperen, og sende ut signaler som simulerer lyden til andre og større fartøyer. Ved å etterlikne fartøyenes «fotavtrykk» i sjøen, «narres» minene til å eksplodere. Det er dette akustiske utstyret Geco Defence ikke har fått til å virke fullt ut som lovet. Sveipeutstyret til de fem minesveiperne har en kostnadsramme på 231 millioner, skriver Bergens Tidende.Redusert pris

— Vi kommer til å kreve reduksjon i prisen fordi vi ikke får det utstyret vi var lovet, sier Sjøforsvarets prosjektleder, orlogskaptein Åge Leif Godø. Problemene med sveipeutstyret kommer på toppen av alle de andre vanskene, kostnadssprekkene og forsinkelsene Sjøforsvaret har hatt med luftputekatamaranene fra Kværner Mandal. Det første av i alt ni fartøyer skulle ha vært levert i 1992, men ble over to år forsinket fra verftet. Det oppstod tallrike feil under fabrikasjonen.Stortinget bevilget i utgangspunktet rundt to milliarder kroner til prosjektet. Sluttregningen kom på nærmere tre milliarder.