KRISTIANSAND: — Vi kan ikke være fornøyd så lenge varen vi kjøper ikke er i orden, sier informasjonssjef Arvid Bårdstu til Fædrelandsvennen.I går ble det kjent at feil er påvist på to av de foreløpig sju nye krengetogene. Ett av dem er ikke godkjent for trafikk og er følgelig ikke tatt i bruk.Det andre kan bare trafikkere Sørlandsbanen mellom Kristiansand og Oslo, der fartsgrensen er lavest.- På denne strekningen er topphastigheten ikke over 130 kilometer i timen. Et par steder mellom Kristiansand og Stavanger er toppfarten 160. Det samme er den på Gardermobanen. Derfor lar vi dette settet - nummer 5 - bare kjøre på Sørlandsbanen mellom Kristiansand og Oslo, sier Bårdstu.- Og det er ikke farlig, legger han til.Feilen som er avslørt, beskrives som en «diagonalforskjell» på 5,05 prosent mellom to hjul, og «et avvik på 5,38 prosent fra mildere hjultrykk i boggien».«Dette tyder på at fjærparringen i boggien ikke er slik den bør være. Dette er lite ønskelig ved kjøring ut av kurver med fallende ytterstreng og således akseptert vindskjevhet. De oppsatte kriterier for hjultrykkdifferanser tar hensyn til forekommende aksepterte vindskjevhetsfeil i sporet med rimelig sikkerhetsmargin. Når avvikene går ut over den oppsatte grense, er det ikke uten videre gitt at sikkerhetsnivået er opprettholdt som forutsatt. Derfor vil det bli en vurderingssak om, og i så fall, hvilke kompenserende tiltak som må iverksettes,» heter det i et brev fra NSB til Jernbaneverket.Ikke pålitelige nok

— Krengetogene er foreløpig ikke pålitelige nok. Til det har vi sett for mange små feil. I sum er dette nok til at situasjonen ikke er behagelig. Varen er ikke slik vi forventet den, sier Arvid Bårdstu.Tog nummer 7, som NSB nekter å godkjenne, er sendt tilbake til Sverige for reparasjon og kontrollmåling. Problemet er for stor vekt på noen av hjulgangene på tre av fire vogner. Overskridelsene er så store at NSB ikke aksepterer å sette toget inn i ordinær trafikk.Statsbanene har ingen reservetog av samme type.NSB Langdistanse skulle etter planen doble de to daglige avgangene mellom Kristiansand og Oslo fra to til fire 9. januar. Fra samme dato skulle de nye togene også kjøre til og fra Stavanger. Men tekniske problemer har tvunget NSB til å bruke gamle B7-tog 10., 11. og 13. januar.Etter planen skal enda to krengetog ankomme Sørlandsbanen 25. februar. Ett av dem skal å gi Arendals innbyggere et bedre tilbud. De nye avgangene kan i verste fall bli utsatt til 11. juni.