KRISTIANSAND: — Når det uventet dukker opp et annet fly på rullebanen vil den naturlige reaksjon være å lette for å komme over hindringen og dermed unngå kollisjon, sier Espen Høiby til Fædrelandsvennen. Han driver jevnlig med trening av piloter i simulator for DC 9-fly.Høiby er for tiden i Frankrike og ikke oppdatert på den tragiske ulykken i Milano. Men han sier at det ikke finnes programmer for å simulere denne typen hendelser og øve prosedyrer for å takle en slik dramatisk hendelse.Hvert halvår må pilotene i SAS gjennomgå trening i flysimulator. Et av treningsmomentene er hvordan flyverne skal reagere hvis det oppstår plutselige tekniske hendelser under avgang. I brøkdeler av sekunder må flyverne avgjøre om farten er så stor at de uansett må få flyet opp i luften, eller om den ikke er høy nok og de må foreta en hurtig oppbremsing og bli på bakken.Høiby sier Linate-flyplassen i Milano ikke er kjent for å være vanskelig, heller ikke spesielt kjent for tåkeproblemer. Han avviser også at det tas sjanser med sikkerheten på den italienske flyplassen. terje.andersen@fedrelandsvennen.no