KRISTIANSAND: — Folk er blitt mer bevisst på sine rettigheter. Også legene er blitt flinkere til å henvise pasientene til oss. Den vanligste konklusjonen som følge av henvendelsene, er at det har vært kommunikasjonssvikt og mangel på informasjon i forholdet mellom helsepersonell og pasient, sier Gunhild Solberg ved Pasientombudet i Vest-Agder.I morgen informerer hun helsepolitikerne i fylket om ståa ved kontoret. Antall henvendelser har bare gått oppover etter at kontoret ble etablert i 1991, med en pause i perioden 1994-1996.Så langt i år har Pasientombudet i Vest-Agder hatt til sammen 342 henvendelser, en økning på 57, eller 20 prosent i forhold til i fjor. I tillegg til Solberg, har en saksbehandler vært midlertidig ansatt i halv stilling siden august i fjor. I oktober vil fylkestinget diskutere om denne skal gjøres til en fast stilling.- Det er blitt merkbart mye mer å gjøre. Det har ført til at saksbehandlingstiden er blitt lengre, og at vi ikke får gått dypt nok inn i like mange saker som før. Ofte må vi bare henvise dem videre med informasjon om hvordan de selv kan ta opp saken, forklarer Solberg, som skulle ønsket flere ressurser.Pasientombudets hovedoppgave er å tale pasientenes sak når de føler seg urettferdig behandlet av helsevesenet. Vest-Agder var tidlig ute med å ha et pasientombudskontor. Ved nyttår ble dette en lovfestet ordning. tom.arild.stole@fedrelandsvennen.no