KRISTIANSAND: — Min opplevelse er at elever gjerne vil ha kateter- og tavlestyrt undervisning. De føler en viss trygghet ved at lærer legger opp undervisningen, sier Rosenvold, som er rektor ved Kristiansand Katedralskole. - Elever som har tillitsfunksjoner er mye mer opptatt av innflytelse enn det mange andre elever er. Det er mitt inntrykk, fortsetter han. Rektor Bård Mæsel ved Kvadraturen videregående skole har større forståelse for at elever reiser bust mot taleflommen fra kateteret. - Hvis elevene opplever det slik, kan vi ikke blåse av det. At det er et visst hold i det de hevder, er det heller ikke tvil om, sier Mæsel. Han leder en yrkesfaglig skole, og forteller at omkring halvparten av lærerne har bakgrunn fra industri og næringsliv. - De har nok en annen måte å jobbe på enn akademikerne, som har en tendens til å velge forelesningsformen, sier Mæsel, som mener elevene har et poeng i at lærere er det største hinderet for elevmedvirkning.- Den enkelte lærer har rimelig stor frihet til å velge metode, selv om læreplan og forskrifter skal være styrende. I samtale med lærerne tar vi opp elevmedvirkning som tema, sier Bård Mæsel.Selv om Rosenvold ikke deler elevenes kritikk, ser han et forbedringspotensial også for sin skole. - Det kan godt være at graden av forelesning er i største laget, men mitt inntrykk er at lærere varierer undervisningen. Og et av våre store satsingsområder er å trekke elevene mer med, sier Arne Rosenvold.