MANDAL: Det er seksjonssjef Bjarne Otterdal og teknisk sjef Arne Wilhelmsen som lanserer ideen i et notat til rådmannen. De ser dermed for seg at bilister som kjører E 39 mellom Mandal og Kristiansand skal være med på å sponse lokale prosjekt i Mandal.Forslaget står i sterk kontrast til holdningen politikerne hadde i 1994. Som en av ti kommuner vest for Kristiansand protesterte Mandal kraftig mot planene om å finansiere Flekkerøytunnelen med bompenger fra E 18. Mandalsordfører Kirsten H. Leschbrandt sto i spissen for dem som mente mente det var uakseptabelt å la innbyggerne i de omkringliggende kommunene betale for interne forhold i Kristiansand. Det å kjøre gjennom Kristiansand ble av enkelte omtalt som det samme som å utsette seg for landeveisrøveri.Til det nye forslaget sier Kirsten H. Leschbrandt at hun prinsipielt mener bompenger bør gå til den strekningen som blir belastet med bompenger.— Nå har imidlertid staten åpnet opp for at pengene også kan brukes lokalt, og når kommunen samtidig skriker etter midler, må vi vel ta en runde på det. Jeg er åpen for å ta en debatt, sier Leschbrand.Ikke løst

— I og omkring Mandal by er det fortsatt en del store trafikksikkerhets- og miljøtiltak som ikke er løst, skriver Otterdal og Wilhelmsen i sitt notat.De to sjefene på teknisk etat mener en slik måte å bruke pengene på, kan være en økonomisk snarvei, slik at man slipper å vente på ordinære kommunale, fylkeskommunale eller statlige midler. Bakgrunnen for forslaget er en utredning som er gjort om bompenger langs E 39. Slik de to etatsjefene tolker denne, blir det åpnet opp for at det kan legges inn en egen pott til lokale tiltak.Store gang- og sykkelveiprosjekt som for eksempel Sånum og E 39 mellom Mones og Vestre Skogsfjord er tiltak de mener kan finansieres på denne måten. Også en del løft som planlegges gjennom den nye kommunedelplanen for sentrum vil de gjerne betale med bompenger.- Hvor stor en slik pott bør være, og hvilke tiltak som skal prioriteres, må i tilfelle diskuteres. Rent antydningsvis vil en pott på rundt ti prosent av anleggskostnadene med Døle bru - Ime gi et betydelig tilskudd til slike tiltak, skriver de.- Svært negativ

Ordfører Hans Fredrik Grøvan i Lyngdal reagerer svært negativt på forslaget om å bruke bompenger til lokale trafikktiltak i Mandal.- Pengene bør utelukkende gå til opprusting av E 39, alt annet er urimelig. Det vil være galt hvis alle som passerer Mandal skal betale for prosjekt som bare Mandal får nytte av, sier han.Anne Berit Andersen, ordfører i Søgne håper forslaget blir dømt nord og ned. - Dette vil bli like galt som at Kristiansand ville finansiere Flekkerøytunnelen med bompenger. Når folk betaler bompenger på E 39, så skal de vite at pengene går til E 39, og ikke til å løse lokale problemer for Mandal, sier hun.Kjell Rune Olsen, leder av Mandal Industriforening er heller ikke begeistret. - Jeg tror det blir et lite populært forslag. Vi har medlemmer fra Farsund til Søgne. Prinsipielt burde staten betale for at veinettet utbedres, men for å få fortgang går vi med på bompenger. Dersom bomstasjonene skal stå lenger enn planlagt for å finansiere lokale tiltak, så er jeg negativ.Turistsjef Jan Johannessen i Mandal og Patricia Helleren i Mandal Byforum mener begge at veistandarden må opp. Men de tror ikke teknisk etats bompengeforslag er veien å gå.Geir Sundet, Transportabeiderforbundet for Kristiansand og Mandal sier det slik: - Det er ikke tvil om at kommunene får for lite penger til å gjennomføre trafikktiltak, men å gjøre det på denne måten er jeg imot. Vi kan ikke finansiere hele samfunnet ved indirekte beskatning. Mange sjåfører vil nok også oppfatte forslaget som urettferdig. Det viktigste for bransjen er å få bedre stamveier. Det er jo arbeidsplassen vår.