KRISTIANSAND: — Jeg føler ikke det har vært stor vilje fra andre til å delta i markedsføringen av Kristiansand som cruisehavn, sier assisterende havnedirektør Helge Andresen.I år regner havna med å tjene 376.000 kroner på avgiftene fra cruisetrafikken. - Småpenger, sier Andresen og legger til: - Vi føler at det i stor grad er lagt på våre skuldre å trekke cruisetrafikk til Kristiansand. Jeg savner drahjelp. I første rekke fra handelsstanden og Destinasjon Sørlandet. 26 anløp i år

Fredag anløp «Costa Atlantica» Silokaia. Det 293 meter lange skipet har meldt sin ankomst her sju ganger i sommer. Men det er langt igjen før havna kan gjøre penger på cruisetrafikken. Totalt blir cruiseterminalen på Silokaia opptatt 26 dager denne sommeren. Kristiansand kan overhodet ikke konkurrere med havner som Bergen og Oslo i cruiseanløp, til tross for sin strategiske beliggenhet. - Bergen har områder med fjorder. Oslo er en stor by. Og så har du Nordkapp og naturen i Nord-Norge. Det er klart det er vanskelig å konkurrere mot dette, sier Andresen. I mars deltok han på verdens største cruisekonferanse i Miami, USA. Som eneste offisielle representant for Kristiansand. Verken handelsstanden eller turistnæringen var representert. Skjønner kritikk

Kritikken fra assisterende havnedirektør blir delvis akseptert av turistnæringen. - Jeg føler han har noe rett i det han sier, da. Men hvem er det som tjener på å ha cruisebåter i byen, spør reiselivsdirektør Ronny Andersen i Destinasjon Sørlandet. Cruisepassasjerer overnatter ikke i byen, og de spiser i stor grad om bord på skipet. Andersen mener det dermed er havna og handelsstanden som tjener mest på cruisetrafikken. - Vi har tatt initiativ til å samle de som har interesser i cruisetrafikken for å få til et samarbeid, men vi er aldri blitt invitert av havnevesenet til å delta i markedsføringen, sier reiselivsdirektøren. Utfordrer handelsstanden

Store, flotte cruiseskip i Kristiansand havn er stas, mener han. - Det handler om at Kristiansand blir sett på som en internasjonal by. Det gjør noe med stoltheten vår at vi er på det internasjonale cruisekartet, mener reiselivsdirektøren. Andersen mener handelsstanden burde bidra økonomisk for å trekke cruiseskip til Kristiansand. - Det må være de som tjener penger som driver markedsføringen. - Og her bør handelsstanden bidra? - Det mener jeg ville vært rimelig, sier han. Ikke enig

Tidligere leder i handelsstandsforeningen, Espen Albert, er ikke umiddelbart enig:- Når vi først har Destinasjon Sørlandet, er det deres oppgave å skape blest om Kristiansand som by. Her ser vi bare at den ene organisasjonen skyver ansvaret over på den andre.Albert viser til at havnevesenet ofte har gjort ting på «sin måte» tidligere. Og at det naturligste er at de fortsetter å markedsføre havna sammen med Destinasjon Sørlandet.- Akkurat nå er jeg selv på cruise med hurtigruta «Nordlys» i Vardø. Vi har sittet og snakket om nettopp dette. Vi legger jo ikke igjen en krone i de havnene vi er i. Vi får alt vi trenger på båten, sier han. - Men noe penger legges uansett igjen. Har ikke assisterende havnedirektør et poeng? - Jo, absolutt. Men jeg betaler min kontingent til Destinasjon Sørlandet for at byen skal bli markedsført best mulig. Derfor spiller jeg denne ballen tilbake til Destinasjon Sørlandet og Kristiansand Havnevesen, sier Albert.