I snitt ble det daglig sendt ut 102 inkassokrav grunnet manglende betalinger i bomringene på Sørlandet.

— Noen lar helt bevisst være å betale regningene, andre betaler ikke fordi de ikke har penger, sier Atle Frivold, leder for Kreditorforeningen Sør, som administrerer inkassosakene fra bompengeselskapene i Agder.

Over 30.000 varsler

I 2014 sendte selskapet ut 37.345 inkassovarsler på til sammen 26,4 millioner kroner til bilister, fordi disse ikke hadde betalt for passeringer i bomringene i Vest- og Aust-Agder.

LES OGSÅ:

— Krav mot utenlandske bilister administreres av et inkassoselskap i London, forklarer Gunnar Haddeland, daglig leder for Nye Kristiansand Bompengeselskap.

Snylter

Når en bilist passerer bomstasjoner på Sørlandet, får vedkommende en faktura i posten hvis ikke abonnementet er betalt. Hvis fakturaen ikke betales, går saken etter to purringer til inkasso.

Men noen overser også inkassovarselet, og dette fører bompengeselskapene opp som tap.

Helt ferske tall fra Nye Kristiansand Bompengeselskap viser at selskapet i 2014 tapte 3,6 millioner kroner på grunn av ubetalte inkassosaker.

Bompengeselskapene i Norge tapte i 2013 120 millioner kroner på grunn av bilister som ikke betalte for seg, ifølge Vegdirektoratet. Bildet er fra Bjørndalssletta i Kristiansand. Foto: Tormod Flem Vegge

9,7 millioner i 2012I 2012 ble det ført opp hele 9,7 millioner kroner i tap gjennom de fem bomstasjonene i Kristiansand, som ligger på henholdsvis Bjørndalssletta, Vesterveien, Grim, Gimlekollen og Sødal. Tallet for 2013 var 5,5 millioner kroner.

Dårlige betalere fortsetter å kjøre gjennom bommene uten å bry seg om regningene som dumper ned i postkassene.

— Bompengeselskapene har jo ingen mulighet til å begrense kjøringen til dårlige betalere, påpeker Haddeland.

Millioner i Lister

I 2013 ble det «sneket» for 2,6 millioner kroner gjennom Lister Bompengeselskap AS, som administrerer bompengestasjonen på E 39 på Kvinesheia, stasjonen på fylkesvei 43 mellom Lyngdal og Farsund og en tredje stasjon mellom Farsund og Kvinesheia.

Vi forfølger krav rettslig fra noen hundre kroner og oppover, så lenge vi ser mulighet til å få inn utestående krav.

Mens omsetningen i bompengeselskapet i Kristiansand er rundt 247 millioner kroner årlig, er omsetningen i Lister 60-70 millioner kroner. Derfor er situasjonen i Lister-regionen noe spesiell.

— Det er betydelige tap i Lister, påpeker Haddeland, som ikke kan forklare hvorfor disse tallene er såpass store.

Gjengangere

Atle Frivold forteller at det er gjengangere som topper statistikken når det gjelder antall inkassosaker.

— En gjenganger kan for eksempel være en bilist med mellom 30 og 50 saker på seg. Vedkommende kan ha passert bomringen flere hundre ganger, og kan skylde 20-30.000 kroner, opplyser han.

Kan miste hus eller bil

En del av inkassokravene forfølges rettslig.

— Vi forfølger krav rettslig fra noen hundre kroner og oppover, så lenge vi ser mulighet til å få inn utestående krav. Saken sendes til namsmannen, for at det skal foretas trekk i lønn, trygd eller tas beslag i eiendeler, fortsetter Frivold.

LES OGSÅ:

I enkelte tilfeller kan det tas pant i en bil, en båt eller et hus.

Over hundre mill.

Bompengeselskapene på landsbasis rapporterer årlig sine tap på grunn av ubetalte inkassosaker til Vegdirektoratet.

LES OGSÅ:

— I 2013 rapporterte bompengeselskapene tap på 120 millioner kroner på grunn av manglende betaling, opplyser Beate Viktoria Ørbeck, kommunikasjonsrådgiver i Vegdirektoratet.

Hun opplyser at selskapene til sammen hadde åtte milliarder kroner i bompengeinntekter dette året.

- Problematisk å kreve inn fra utenlandske sjåfører

Bompengeselskapene håper nytt regelverk skal gi mer penger i kassa.

— Det har særlig vært et problem å kreve inn bompenger fra utenlandske sjåfører. Det har vært vanskelig å få tak i dem, sier Jan Petter Røinaas, daglig leder for Aust-Agder Vegfinans AS.

LES OGSÅ:

Fra 1. januar i år ble det påbudt for tunge kjøretøy over 3,5 tonn å ha bombrikke plassert i kjøretøyet. For sjåfører som ikke har brikke eller abonnement i orden, vanker det bot på 8000 kroner.

Røinaas håper tiltaket vil redusere tapene til bompengeselskapene.

I 2013 tapte Aust-Agder Vegfinans 4,15 millioner på ubetalte inkassokrav.

— Det er jo en del mennesker som har betalingsproblemer, og slik vil det nok alltid være. Selskapet vårt har en omsetning på rundt 200 millioner kroner, så tapene omfatter en mindre prosent, poengterer Røinaas.